Břišní tanec ve dvacátých letech minulého století sehrál klíčovou úlohu v ženské emancipaci!

Tanec Maud Allen měnil společnost

 

 

 

 

1dfgvd

Maud Allen (1873-1956)  se narodila jako Beulah Maude Durrant v Torontu, v Kanadě. Jako tanečnice byla velice populární  v divadlech   počátkem dvacátých let. Diváci z různých sociálních vrstev  chodili sledovat hry, komedie, písně, tance. Divadlo v té době  bylo  spíše moderní varieté show.

Maud  Allen ale byla více než jen tanečnice, ovlivnila společnost. Maud si  změnila své  jméno poté, co byl její bratr oběšen za vraždu  dvou žen.   Podařilo se jí vybudovat si   svou taneční kariéru i přes malé formální vzdělání.  Maud  si často navrhovala své vlastní kostýmy, nejslavnější je  kostým v choreografii “Salome”.  Její show se těšily  nesmírné oblibě, v roce 1908 vystupovala dokonce  250x do roka. Během tohoto období vydělávala 250 liber za týden, to byl nejvyšší plat pro hvězdu na vrcholu  kariéry.

2

Ovšem, její často skromné oblečení znamenalo, že vystoupení byly na hranici slušnosti. V roce 1909 byl  její slavný “Salome Dance” vyloučen z programu  hned v několika anglických městech, když přijela do Evropy na turné. V Manchesteru dokonce cenzura zakázala celou její show. Přesto Maud pokračovala v tanci po mnoho let. V roce  1918  utrpěla hlubokou urážku na cti, protože  britský poslanec  Nolem Pemberton Billing  ji ve svém deníku obvinil z lesbické lásky. Maud spor prohrála a pověst  o její sexuální nemorálnosti se rychle šířila.

Po tomto velmi publikovaném a na veřejnosti přetřásaném soudním  řízení  její sláva prudce  poklesla,  i když Maud  vystupovala ještě ve svých 60-ti letech.   Naposledy se na jevišti objevila v Los Angeles v roce 1936.

Situace pro ni nebyla lehká,  učila tanec, aby se vůbec uživila. Nakonec se během 2. světové války přestěhovala  do Kalifornie, kde pracovala jako kreslířka. Prožila si také  desetiletý vztah se  svou  sekretářkou Vernou Aldrich, která byla o  dvacet let mladší než ona.

V roce 1908 ve své choreografii „Salomé“ zaútočila v průhledných sukních na britská pódia. Její vystoupení bylo přijato se smíšenou reakcí. Jeden z omámených   diváků napsal stížnost na nemorálnost, popisoval ale také současně  fascinující show i reakce publika:

„V divadle Empire představuje  umělkyně Maud Allen  „Salome“ a další tance, ve kterých  se objevuje  téměř úplně nahá.  Byl jsem svědkem tohoto tance.  Allen  tančila odvážné choreografie touhy, její tělo se houpalo jako čarodějnice, kroutilo jako had  a lapalo po dechu s hypnotickou vášní.  Tanečnice měla  ňadra zakrytá jen zčásti, kromě náhrdelníků a několika okrasných korálů bylo  její tělo až k bokům  úplně nahé.  Žádné boty, nebo punčochy, její končetiny jsou odhalené až po kolena.  Když se při tanci  rychle otáčela  (neměla  pro to zřejmě žádný jiný důvod, než vystavit sama sebe), její nohy byly zcela odhalené. Její tanec je „smyslné kroužení“, které  provádí před  hlavou Jana Křtitele.  Celé vystoupení provázelo burácení publika, nesouhlasné  syčení se mísilo s potleskem. Někteří mladí lidé v mém okolí se bavili a promlouvali tím nejnemravnějším způsobem, jaký si lze vůbec  představit!“  

3

Nespočet  stížností bylo napsáno  katolickými  kněžími po vystoupení Maud v divadlech v Dublinu. Tyto stížnosti k nám dodnes promlouvají a vypovídají mnohé o morálce v devatenáctém století v Irsku.

Zatímco několik divadel mimo Londýn vyloučilo Maud Allen  za její neslušný výkon, následovaly doslova legie žen  obdivovatelek,  pro které byla  inspirací. Margot Asquith, manželka liberálního předsedy vlády, byla  mezi těmi, kdo viděl Allanin  tanec  jako „osvobozující vyjádření ženské sexuality“.

 Taneční magazín

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *