Jak jste připravovali festival v této nelehké době, na pozadí všeho je válečný konflikt, peníze pro kulturu určitě nepřibývají. Jak vidíte situaci nyní?
„Není to vůbec jednoduché, řekli jsme si, že už nebudeme dělat dvě fáze festivalu jako v předchozích letech, ale zkusíme být nějakým způsobem flexibilní tak, jako jsme celé dva roky v pandemii byli. Zkusíme zrealizovat co nejvíce projektů, a to nejen v Praze, ale i v regionech, což je velký úkol a já chci říct, že moc a moc děkuji manažerskému týmu, který odvádí vskutku neuvěřitelnou práci.
Když do všeho toho našeho snažení vstoupila válka, mnozí z nás, já jsem toho příkladem, okamžitě ubytovali ukrajinské umělce u sebe doma, Začali jsme jim pomáhat a hledat pro ně uplatnění. Jsem moc ráda, že Duncan centrum konzervatoř nám vyšla vstříc a mohou tam docházet studentky ve věku 13- 18 let, podařilo se nám propojit se s různými studii, které své prostory nabídly zadarmo pro zkoušení těchto umělců. Je pravdou, že nic není jednoduché, teď otevřeme, chvála Bohu, studio Krenovka a zase i tam vytváříme prostor pro jejich práci, kde by mohli nastudovat svoje díla natolik, aby je mohli uvést na Fokus Ukraine tak, jak si přejeme a v co nejlepší kvalitě.
Situace je těžká a po rozhovoru s ministrem kultury p. Martinem Baxou si všichni uvědomujeme, že příští rok může být o hodně horší a může dojít k zásadním škrtům a budeme muset asi utlumovat program.
Utlumovat program je možné, ale s tím, že se to opravdu dozvíte v předstihu jednoho roku a ne, že se takovou informaci dozvíte měsíc předem, to je prostě nefér vůči umělcům.
Takže já bych nechtěla porovnávat letošní situaci, která byla velmi šokující, s tím, co možná bude příští rok, protože se na to zřejmě můžeme připravit a můžeme jít do toho krácení, které pravděpodobně asi nastane.“
Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně štěstí
Foto: Eva Smolíková
Eva Smolíková
Taneční magazín