„Budoucnost je víc než národ!“

Festival Bazaar 2017 od 17. do 19. března

 

 

Divadelní a taneční festival Bazaar: „Budoucnost je víc než národ!“

Od pátku do neděle 17. – 19. března 2017 se bude v Praze již potřetí konat festival Bazaar, který se zaměřuje na nezávislou divadelní a taneční tvorbu ze střední, východní a jižní Evropy. Heslo letošního ročníku zní VÍC NEŽ NÁROD. Zahajovacím představením a divadelní událostí sezony je inscenace progresivního slovinského souboru Mladinsko a radikálního režiséra Oliviera Frljiće Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně!Festivalový pas a vstupenky na jednotlivá představení můžete zakoupit v online předprodeji GoOut a na pokladně divadla Alfred ve dvoře, jehož produkce Motus festival pořádá.

Inscenace Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně! je tím nejvýraznějším ze současného postjugoslávského divadla. Frljićova práce se v ČR objeví vůbec poprvé a Motus ji uvádí ve spolupráci se Studiem Hrdinů. Představení je obžalobou i humanistickým manifestem, v němž se vzájemně proplétají osobní a historická dramata. Intenzivní balkánská produkce tematizuje moment fatálního rozpadu a jeho bolestivých konsekvencí. Frlićovu představení předchází rumunsko-polská práce Mădăliny Dan a Agaty Siniarske Matky z oceli, divadelní sci-fi z blízké budoucnosti, které spojuje kritiku politické manipulace s výzkumem emocí a fenomenologie slz.

Protože je festival Bazaar jediným „development festivalem“ (tedy přehlídkou ukázek a work-in-progress) ve střední Evropě, zůstává i letos centrem festivalového dění Sobotní Bazaar připravený ve spolupráci se Studem ALTA. Diváky zde čeká celodenní maraton scénických a tanečních projektů umělců z ČR, Polska, Německa, Izraele, Srbska, Slovenska a dalších zemí. Plejáda námětů a témat, s nimiž jednotlivé ukázky a work-in-progress přicházejí, nabíz&iacu te; podstatně zajímavější perspektivy než dnešní mediální, politicko-ekonomické či ideologické stereotypy. Co o nás říká naše tělesnost, kým jsme z hlediska evoluce, jak se naše prožívání a paměť štěpí mezi realitu a virtuální světy, jaké utopie jsou dnes možné, jak se mění naše identita v setkání s druhým? Mezi účastníky letošní přehlídky patří Agata Siniarska (Berlín–Varšava) a Xenia Taniko Dwertmann (Berlín), kolektiv friendly fire  (Lipsko) a jejich hosté z Izraele. Z budoucích českých prací uvidí diváci uk&aa cute;zky od Zdenky Brungot Svítekové (Praha), Cristiny Maldonado a Sodji Lotker (Praha), kolektivu Ufftenživot (Praha) nebo Markéty Jandové (Praha). Po dopoledním a odpoledním bloku budou následovat diskuze z cyklu RespondArt.

Letošní ročník uzavře dvojice aktuálních představení ze severu i jihu východní Evropy. V základu inscenace Dior v Moskvě Ingridy Gerbutavičiūtė a Agnijy Šeiko stojí výzkum ženské role a jejích proměn v post-sovětských společnostech. Přicházejí s jasnou tezí: tělo naslouchá příběhům a vypráví je dál. Představení Transformability bulharského umělce Willyho Pragera je antimuzikál pro dobu, která nemá pevný bod. Je divadelním filozofickým esejem i výsměchem epoše, která vyznává mýtus naprosté flexibility a dynamičnosti.

„Bazaar 2017 má především nabídnout pohled do duše společnosti, která se v posledních letech rapidně změnila. Koketuje s rozpadem vlastní svobody i udržitelným modelem občanské společnosti a lakuje realitu únikem do nejrůznějších fikcí a „alternativních faktů“. Moje osobní heslo pro letošní rok zní „zpátky do reality“. V té ovšem nemůžeme žít bez vize ani představy o tom, kým chceme být. Co se nabízí? Kterým směrem se může současnost vydat, aby po sobě nezanechala ruiny?“ ptá se šéfdramaturg festivalu a umělecký ředitel divadla Alfred ve dvoře Ewan McLaren. Možné odpovědi, které umělci ze střední a východní Evropy podávají, uvidí návštěvníci během tří intenzivních festivalových dní v divadle Alfred ve dvoře, ve Studiu Hrdinů a Studiu ALTA. Program festivalu doplní diskuze, prezentace výrazného rakouského souboru SILK Fluegge a dvoudenní workshop uměleckého ředitele divadla Mladinsko Gorana Injace.

 

Informace a detaily najdete na www.alfredvedvore.cz/cs/bazaar  

 

Festivalový pas stojí 700/400 Kč (pro studenty, seniory a ZTP) do 1. 3. 2017. Březnová cena bude 800/500 Kč. Vstupné na jednotlivá představení stojí 200/100 Kč s výjimkou inscenace Olivera Frljiće, kde je vstupné za 300/200 Kč.

Festivalový pas a vstupenky na jednotlivá představení můžete zakoupit online v předprodeji GoOut, na webech jednotlivých divadel a na pokladně divadla Alfred ve dvoře.

 

Program festivalu Bazaar 2017:

PÁTEK 17.3.

13–17H / Alfred ve dvoře/ MOŽNOSTI NEZÁVISLÉHO KURÁTORA I.: Workshop s Goranem Injacem, uměleckým ředitelem Divadla Mladinsko

16H / Studio ALTA / DISASTROUS – Prezentace prací SILK Fluegge včetně ukázek (AT)

18H / Alfred ve dvoře /  MATKY Z OCELI / Agata Siniarska (PL)  & Mădălina Dan (RO)

20H / Studio Hrdinů / ČERNÁ ZEM POHLTÍ TOHO, KDO ODSTOUPÍ ZRÁDNĚ! / Oliver Frljić & Divadlo Mladinsko  (SLO)

SOBOTA 18. 3.

10–13H / Alfred ve dvoře / MOŽNOSTI NEZÁVISLÉHO KURÁTORA II.: Workshop s Goranem Injacem, uměleckým ředitelem Divadla Mladinsko

14–22H / Studio ALTA / SOBOTNÍ BAZAAR

  1. část / 14-18H

HAZARD ZONE / Zdenka Brungot Svíteková (SK/NO/CZ), Marta Bichisao (IT) a Sylvain Sicaud  (FR)

KEEP CALM / Ufftenživot (CZ)

STEREOPRESENCE / Cristina Maldonado (MEX)

+ diskuze RespondArt s Alicí Koubovou

  1. část / 18.30-22H

VE JMÉNU KAR / Markéta Jandová a Jitka Tůmová (CZ)

SIONISTICKO-SOCIALISTICKÁ REPUBLIKA UGANDA: STÁT VĚCÍ BUDOUCÍCH (ZALOŽENÍ AMBASÁDY V PRAZE) / friendly fire (DE)

A DANCE IS A DANCE IS A DANCE / Agata Siniarska (PL) & Xenia Taniko Dwertmann (DE)

+ diskuze RespondArt s Alicí Koubovou

+ DJ Johana

NEDĚLE 19. 3.

18H / Studio ALTA / DIOR V MOSKVĚ / Ingrida Gerbutavičiūtė & Agnija Šeiko (LIT)

20H / Alfred ve dvoře / TRANSFORMABILITY / Willy Prager (BLG)

 

Foto: Matko Biljak, Susann Jehnichen,  Vytautas Petrikas, Jakub Wittchen

Barbora Šlapáková

Taneční magazín

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..