Studio ALTA zakončí rok dvěma netradičními premiérami

Poslední premiéry roku ve Studiu ALTA: SatSang a Eau de Vie

 

 

 

 

Studio ALTA zakončí rok dvěma netradičními premiérami. Prvního prosince se představí projekt SatSang, který je spoluprací pražského souboru ME-SA, slovenské Taneční společnosti Artyci a muzikanta Maoka. Desátého prosince proběhne první uvedení projektu Eau de Vie Lucie Kašiarové, Petra Šavela a Tomáše Vtípila. Oba projekty jsou improvizovanými, a tudíž neopakovatelnými událostmi, které spojuje n ejen živá hudba na scéně, ale především touha umožnit divákům naplno zažít přítomnost. 

SatSang je mimořádným setkáním zkušených tanečníků a improvizátorů pod koncepčním vedením Zuny Kozánkové. Mimo autorku konceptu se na jevišti představí Martina Hajdyla Lacová, Karolína Hejnová, Milan Kozánek, Dano Raček a Lukáš Homola. SatSang je platformou pro průnik rozdílných tanečních, improvizačních i generačních zkušeností, stejně tak jako průzkumem interakce fyzické akce s živou hudbou. SatSang je oslavou přítomného okamžiku, který v běžném životě nejsme často schopni zachytit a procítit.

„Překlad slova „sat“ je pravda, „sang“ pak společnost. SatSangem je společenství čehokoli, co přináší pravdu. V tomto projektu hledáme pravdu skrz maximální upřímnost bez příkras, absolutní koncentraci na tady a teď. Improvizace silně využívající přítomný okamžik je cestou pro otevřenost mysli k nejrůznějším situacím, vztahům, možnostem vývoje – a může tak být cestou hluboko do našeho nitra.“, doplňuje k projektu autorka konceptu Zuna Kozánková. Před pražskou premiérou 1. prosince ve Studiu ALTA bude projekt uveden i v prostoru DIOD v Jihlavě.

V sobotu 10. prosince naplní Studio ALTA celodenní maraton rituálů se souhrnným názvem Eau de Vie. Autoři popisují Eau de Vie jako sdílenou událost, která vzniká v závislosti na skupině, prostoru a přání prožít něco společně. Dva tanečníci a jeden hudebník ohledávají pravidla události, která jsou v neustálém procesu přeměny. Jistotou jsou inspirace Fridou Kahlo, japonskými gejšami, samurajskými bojovníky a haiku. & bdquo;Eau de Vie je cesta. Cesta skrze ostatní k sobě a od sebe k ostatním.“, přibližuje koncept jeden z autorů, Peter Šavel.

Studio ALTA se neprofiluje pouze jako divadlo prezentující hotová představení, ale i jako tvůrčí hub – podporuje umělecký výzkum a snaží se ho přiblížit divákům. Umožňuje nahlédnout postupy, které běžně zůstávají za zavřenými dveřmi. Improvizace je dnes nedílnou součástí téměř jakékoli tvorby na poli současného tance a její porozumění zvyšuje potenciál diváckého zážitku. Prosincová představení jsou výjimečnou příležitostí zažít vysoce profesionální současný tanec, který se mění každým okamžikem v reakci na dění tady a teď, no zároveň je ukotvený v jasné struktuře.

 

SatSang

Tanec: Zuna Vesan Kozánková, Martina Hajdyla Lacová, Karolína Hejnová, Milan Kozánek, Daniel Raček, Lukáš Homola

Koncepce: Zuna Vesan Kozánková

Hudba: Maok

Fotografie v projekci: Dušan DuPe Petho, Danica Púry

Za podpory: MHMP, MKČR, ALT@RT / Studio ALTA

 

Eau de Vie

Koncept, tanec: Lucia Kašiarová, Peter Šavel

Hudba živě: Tomáš Vtípil

Producent: danceWATCH / Karolína Hejnová

Za podpory: MHMP, MKČR, ALT@RT / Studio ALTA

Zuna Vesan Kozánková  (1973)
Zunino taneční vzdělání začalo na akademické půdě – je absolventkou Taneční konzervatoře a VŠMU v Bratislavě, následně se otevřela novým vlivům během studijních pobytů v Evropě a Asii. Poslední léta silně propojuje tanec se studiem čínské medicíny, akupunktury, shiatsu a taoizmu. Je vyhledávanou taneční pedagožkou, vyučuje na významných evropských školách (např. SEAD) i v souborech současného tance. Stejně tak pracuje s lidmi bez předcházející taneční zkušenosti a učí je rozumět vlastnímu tělu a mít radost z pohybu. Od roku 2014 žije v Orlických horách, kde společně s manželem Milanem buduje umělecké a vzdělávací centrum PANGEA MEETINGPOINT.

Martin Maok Tesák (1974)

Hudebník, multiinstrumentalista, skladatel filmové a divadelní hudby. Narodil se v Bratislavě. Přes deset let vytváří po jménem Maok improvizovanou hudbu s etnickými a experimentálními prvky. Vydal 17 alb, skládal hudbu pro filmy Juraje Jakubiska či cestopisy Pavla Barabáše. Je vyhledávaným tvůrcem divadelní a taneční hudby, mimo domovské Slovensko koncertuje v ČR, Skandinávii, Německu, Polsku či Koreji. Organizuje hudební workshopy, kde účastníky vede k sebevyjádření pomocí hudby a zvuků.

Lucia Kašiarová (1981)

Vystudovala tanec na Konzervatoři v Banské Bystrici a pedagogiku tance na VŠMU v Bratislavě a HAMU v Praze. Autorsky spolupracuje s režisérkou Petrou Tejnorovou (projekty Uhozené květinou, Krajina paměti, Osobní anamnéza, Modrovous, Ias on me dea, Edge) a s herečkou Vandou Hybnerovou (ANGEL-Y, Pokoj, Slow show). Od roku 2007 je ředitelkou ALT@RT, z.ú. a uměleckého prostoru Studio ALTA, které se pod jejím vedením etablovalo v profesionální otevřenou platformu se zaměřením na prezentaci současného živého umění, současného tance a multižánrových projektů. Je iniciát orkou a ředitelkou festivalu slovenského současného tance v Praze HYBAJ HO!

Peter Šavel (1984)

Tanečník, choreograf a taneční pedagog, absolvent bakalářského programu na VŠMU v Bratislavě (pedagogika moderního tance) a P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios) v Bruselu.

Jeho díla byla již čtyřikrát vybrána mezi prioritní díla prestižní sítě Aerowaves – v roce 2006 (One for you, two for me, ve spolupráci se Stanislavem Dobákem), v roce 2012 (Much More Than Nothing, ve spolupráci s ME-SA), v roce 2013 (Boys Who Like To Play With Dolls, ve spolupráci s Terezou Ondrovou) a v roce 2014 (BAKKHEIA, pro BOD.Y). V současné době žije a tvoří v Bruselu, kde spolupracuje s choreografy Pierrem Droulersem a Salva Sanchisem a věnuje se vlastní tvorbě. Od roku 2014 je rezidenčním umělcem choreografického centra Charleroi Danses.

http://www.petersavel.com/

20161511151338

Taitana Brederová

Taneční magazín

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..