Na „Středu zájmu“ středem pozornosti SE.S.TA.

Paní Marie Kinsky – ze čtenářům TANEČNÍHO MAGAZÍNU dobře známé organizace SE.S.TA. – zaujala náročné publikum na celostátní konferenci a prezentaci „Střed zájmu“. Mimo ni se zde objevilo ještě jedenáct inspirativních projektů práce s publikem. Marie Kinsky zde však jako jediná prezentovala taneční scénu. I to o něčem svědčí…

Kancelář Kreativní Evropa v pondělí 25. září od 18 hodin v pražském Veletržním paláci (v prostorách STUDIA HRDINŮ) již potřetí představila nové inspirativní příklady práce s publikem. Na základě otevřené výzvy výzvy bylo k veřejné prezentaci vybráno dvanáct projektů z rozličných kulturních oblastí a sfér. Celá akce měla tempo, rytmus, švih a spád, poněvadž každý vystupující „prezentér“ měl na svůj projev pouze sedm minut!

Taneční projekty reprezentovaly na této akci aktivity Marie Kinsky a Centra choreografického rozvoje SE. S. TA. S důrazem zejména na festival KoresponDance, který pravidelně v létě seznamuje obyvatele Žďáru nad Sázavou se současným tancem. Festival letos na jaře mezinárodní porota Evropské festivalové asociace (EFFE) zařadila mezi 715 nejzajímavějších festivalů v Evropě. Porota jej ocenila zejména pro kulturní život na národní i mezinárodní úrovni, nadšení pro umění, inovativní přístup a schopnost spojovat nejen začínající umělce s těmi etablovanými, ale také laickou veřejnost s uměleckým světem.

Odlišnou organizací, které představily zkušenosti s publikem bylo Centrum pro současné umění DOX. To v roce 2011 identifikovalo potřebu seznamovat se současným uměním ve větší míře děti a teenagery. Jednou z efektivních cest k tomuto budoucímu publiku se staly vzdělávací programy k výstavám, zajišťované pro skupiny ze základních a středních škol. O zkušenosti se podělil vedoucí produkce a současně konzultant vzdělávání Centra DOX Michal Kučerák. Mezi jiným prezentoval změny v týmu a v pojetí vzdělávacích programů i jejich konkrétní zprostředkovávání učitelům, navíc seznámil účastníky se strukturou programů i s již osvědčenými konkrétními aktivitami centra.

Výtvarnice a sociální architektka Kateřina Šedá ve svých originálních projektech často staví publikum do role aktéra dějů. Anebo s ním úzce spolupracuje. V březnu 2016 uvedla v rámci festivalu současného umění IHME 2016 hudební projekt „Tram Buskers Tour“, Festival v pohybu, během kterého vystoupili v helsinských tramvajích nejlepší buskeři světa. Během čtyř dnů a tří stovek hodin tak zprostředkovala mimořádný sdílený zážitek více než 24 000 cestujícím. Obdobný koncept pak reprízovala také v Jihlavě v rámci Festivalu dokumentárních filmů a letošn í ho jara též na „Šalina Music Tour“ v Brně. V rámci akce „Střed zájmu: PUBLIKUM“ její projekty prezentovala zřejmě osoba nejpovolanější – hudební publicista Pavel Klusák, jelikož byl jejich kurátorem

Své zkušenosti s prací s publikem rovněž představilo brněnské Divadlo Feste s projektem „Schauspiel, prožitek z minulosti“, který jmenovitě přiblížil Jiří Honzírek. A v demokratickém hlasování publika i spoluúčastníků na závěr celého večera získal nejvíce hlasů. Nemalý zájem ovšem sklidily i výše zmíněné projekty Marie Kinsky a SE.S.TY.

A u divadelního příspěvku nezůstalo pouze ojediněle. Další byl rovněž z moravské metropole. Během přednášky v sále si s ním získal aplaus na otevřené scéně Ivan Kubál. Proč? Jednalo se totiž o nesmírně inspirativní „Koktejlové menu inspirované divadlem“. Škoda, že do Prahy nepřivezl i ty koktejly!

A do třetice divadlo. Sám ředitel pražského Divadla Archa Ondřej Hrab prezentoval mezinárodní spolupráci se zahraničními divadly a jejich diváky. V poslední době to v Divadle Archa funguje převážně s divadlem v německých Drážďanech.

Náročné publikum zaujal i Tomáš Foltýn z Národní knihovny ČR s projektem „Knihy znovu nalezené“. Jeho podmanivý projev ukázal, že mnohdy je samotná akce závislá na charismatu moderátora.

Druhým reprezentantem státních institucí byla Národní galerie v Praze a její akce „Uprchlíci v galerii i mimo ni“. Zajímavý projekt zde inspirativně uvedla Lenka Kukurová.

Dalším z bodů programu byla filmová „nutprodukce“, s níž seznámila diváky v sále Pavla Janoušková – Kubečková, zastupující organizaci „Cena Pavla Kouteckého 2017“. Kolem „nutprodukce“ se v kuloárech rozvinula později podnětná diskuse.

Odlišným projektem z filmového prostředí byl „Kruton“ od organizace Young Film Fest, s nímž přítomné přišla seznámit Slovenka Mária Moťovská.

Do třetice se problematice kinematografie oddaly Adéla Mrázová s Terezií Křížkovskou, které se věnují vzdělávacím programům „NaFilm“ a také založily (s dalšími spolupracovníky) v Praze Filmové muzeum. Jejich názory na práci s publikem i její koncepci byly vskutku originální.

Zajímavá byla i přednáška o práci se sídlištní komunitou. Konkrétně v Praze, na Černém Mostě. Přiblížila ji Monika Hillegrandová z nového komunitního centra „Plechárna“. To pořádá řadu zájmových aktivit. Od kultury, po sport i další oblasti volnočasových zájmů. A takovým bonbónkem je, že mají i své vlastní pivo.

Práce s publikem je důležité téma pro dlouhodobé koncepce kulturních organizací i příležitostné kulturní projekty. Týká se marketingu, dramaturgie, přípravy doprovodných programů i celkového pojetí projektů a provozu organizací, které považují své publikum za partnera, nikoli za pouhého pasivního konzumenta. Práce s publikem (audience development) je také prioritou programu EU Kreativní Evropa a tomuto tématu se také dlouhodobě věnuje česká kancelář. Akce tak navazuje na Střed zájmu: PUBLIKUM (2014 a 2015) a na mezinárodní konferenci RE:PUBLIKUM (2013 a 2016).

Foto: Kreativní Evropa

Michal Stein

TANEČNÍ MAGAZÍN

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *