Je konec s baletem? Tato otázka zdraví čtenáře deníku The New Republic v článku o historii klasického baletu od Jennifer Homansové s názvem Andělé Apolla, který byl publikován tento měsíc. Paní Homansová, taneční kritik pro The New Republic , bývalá profesionální baletka, která vystudovala Newyorskou univerzitu, se vyjádřila k tomuto tématu následovně:
– Vyzvedla především mimořádné vystoupení baletky Natalie Osipové a Diany Vishneva. Mezi současnými choreografy obdivuje Williama Forsythe nebo Christophera Wheeldona. Ale ve své knize píše, že baletní společnosti se stávají „muzea pro staré“, že příliš mnoho tanečníků vyměnilo umění za „nemyslící atletiku“, že choreografie jsou buď „suchopárné imitace nebo pronikavé inovace.“ –
Souhlasí také profesionální tvůrci a diváci? Zeptali jsme se některých z nich na jejich reakce.
Sarah Kaufman, taneční kritik pro The Washington Post a držitelka Pulicerovy ceny za kritiku: „Tvrzení v knize odráží všeobecné povědomí, že jen málo nového nalézáme v baletu v poslední době. Ale tento fakt je méně ovlivněn umělci a více ovlivněn ekonomickými skutečnostmi. Umělečtí ředitelé jsou pod tlakem, aby se lístky prodávaly a vybírají nudné a konzervativní vystoupení, najímají tanečníky, kteří zapadají do jistých požadavků trhu.“
Gelsey Kirkland and Michael Chernov, bývalí tanečníci, kteří letos otevřeli Gelsey Kirkland Academy of Classical Ballet in New York: „Nezacházeli bychom tak daleko, že balet umírá, ale na druhé straně věříme tomu, že všeobecný zájem veřejnosti upadá. Přesto ale, kritici a umělci by měli být opatrní se závěry, které píší a s řešeními, která představují. Před sto lety se lidé zoufale pokoušeli nalézt novou podobu tance, protože si mysleli, že to vyřeší problémy s baletem.“ M. Chernov pokračuje: „ Ale není to forma, co je podstatou umění, je to obsah. Pokud je obsah hluboký, pak se forma najde sama.“
Edward Villella, bývalý tanečník New York City Balletu a nyní umělecký ředitel Miami City Balletu: „Hlavní výzvy pro americký balet byli finanční a výchovné. Balet neumírá v zemích, kde jsou státní divadla s velkými státními dotacemi. V Americe si však musí společnosti shánět peníze sami. Všichni se vpodstatě snažíme vychovávat své diváky a přežít. Jednoho dne veřejnoprávní televize pomohla překlenout propast díky mnoha show – ‘So You Think You Can Dance,’ ‘Dancing With the Stars’ – ale tyto show se vyhnou hlavním problémům, které my v tomto klasickém světě musíme řešit.
„Čtenáři, co si myslíte? Umírá balet? Jaké jsou jeho největší problémy?“