Studio SEN, amatérský herecký soubor zformovaný z absolventů/tek Dramatického kurzu SENior, přichází každou sezónu v rámci programu Divadla na cucky s autorskou novinkou, která vzniká pod vedením profesionálních tvůrčích týmů. V prosinci minulého roku soubor v premiéře představil inscenaci Bal@da, kterou tentokrát nastudoval režisér Tomáš Soldán. Jednou z inspirací inscenace, zaměřující se na témata radikalizace, (ne)spravedlnosti a pomsty, byl příběh prvního českého teroristy Jaromíra Baldy. Hru v letošní sezóně Divadlo na cucky uvede ještě 28. února a 29. května na domovské scéně a také 16. března v Divadle Husa na provázku na Festivalu 60+.

Případ Jaromíra Baldy ukazuje, jak snadno lze podlehnout strachu a dezinformacím, což jsou témata, která se v dnešní době dotýkají nás všech. „To propojení se nabízelo od začátku. Jaromíru Baldovi bylo sedmdesát let, když se rozhodl ke svému činu. Vedla k tomu poměrně dlouhá cesta, na níž se postupně radikalizoval a slevoval z nároků na kritické myšlení, na objektivnější vnímání reality, až se nechal zcela pohltit strachem. Tento proces je zajímavý a je možné jej pozorovat pochopitelně nejen u seniorů a nejen s tak silnými následky. Ale právě kvůli Baldovu věku a jeho – dle sousedů a blízkých – do té doby bezproblémovému chování bylo zajímavé se tématem radikalizace zabývat i se skupinou Studia SEN,“ vysvětluje režisér Tomáš Soldán výběr zvoleného tématu.

Velká část textu inscenace vznikla na základě autentických zážitků členů Studia SEN. Přestože pracuje s vážnými motivy, nechybí jí nadhled a humor. „Ukázala se jedna důležitá věc – že jakékoli možné křivdy, pocity nespravedlnosti a případné touhy po pomstě, se v dobrém kolektivu otupují, proměňují, stávají se méně podstatnými. V inscenaci Bal@da se tak k případným křivdám přistupuje s nadhledem a někdy až laskavým humorem, a v tom je také síla naší společné práce,“ doplňuje Soldán.
Při tvorbě inscenace se také ukázalo, že věk v mnohém není rozhodující. „Překvapilo mě především to, jak se starosti a prožívání běžného života téměř neliší od toho, co zažívají lidé mého věku, tedy čtyřicátníci, nebo i lidé o mnoho mladší. Jsme všichni trochu bezbranní a všichni někdy strašlivě toužíme, nebo žijeme ve velkém opuštění. Věk je v tomhle jen trochu jiným filtrem, ale rozhodně není určujícím mechanismem,“ uzavírá režisér.
Členky a člen Studia SEN, kteří vzešli z absolventů Dramatického kurzu SENior, si díky představení mohli vyzkoušet různé žánry jevištního bytí a vyprávění. Nechybí rap, voiceband či dokonce maorský rituální tanec. Bal@da tak nabízí silný divadelní zážitek, který reflektuje současná společenská témata a zároveň dává hlas generaci, která má stále co říct. „Jedním z dlouhodobých cílů Divadla na cucky je poskytovat profesionální vzdělávání lidí ve zralém věku v oblasti dramatického umění. Chceme tím podpořit jejich osobní rozvoj a seberealizaci a také narušit stereotypní vnímání seniorů u veřejnosti. Každoročně otevíráme Dramatický kurz 50+, kde se věnujeme autorské divadelní tvorbě, práci s hlasem a tělem. Další běh bude otevřen opět na podzim,“ doplňuje Jan Čtvrtník, vedoucí edukačních aktivit EDU nacucky.
Více informací o titulu a předprodej vstupenek naleznete na webu: https://www.divadlonacucky.cz/studio-sen-bal-da
Mgr. Hana Sedláková
pro Taneční magazín