Od 20. ledna do 6.února 2021 nabízí „FUK“ nejen rodičům, dětem a učitelům tři desítky diskuzí, workshopů, rodinných dílen, performancí a dalších formátů. Festival proběhne on-line.
Rok 2020 kvůli pandemii odsunul umění a kulturu na vedlejší kolej, na druhou stranu ukázal, že je třeba kreativně reagovat na nečekané problémy, nacházet nová řešení, rychle se adaptovat a umět myslet kriticky.
Vzdělávání uměním a spolupráce škol s kulturním a uměleckým sektorem je jednou z efektivních cest, jak děti na výzvy dnešního světa připravit.
Název festivalu a zvláště jeho zkratka „FUK“ odkazuje na současný stav školství, který nám není lhostejný. Nové trendy (nejen ve vzdělávání) stojí na rozvoji kompetencí uplatnitelných ve 21. století a jemných dovednostech (soft skills), které zastřešují kreativita a kritické myšlení. Co se děti potřebují naučit pro život ve 21. století a jak? Co mohou a měly by ovlivnit? Jakou roli v aktuální situaci může a má mít kreativní vzdělávání?
„Ten nejmenší z cílů festivalu je ukázat, že něco jako kreativní vzdělávání existuje. V další rovině chceme představit velký potenciál umění a kreativního učení. Pedagogům i rodičům může festival nabídnout alternativy a nápady, jak učit s přesahem nebo jinak. A, v neposlední řadě, lze takto zprostředkovat umění v době, kdy je dostupné maximálně on–line,“ vysvětluje Jiří Raiterman, vedoucí vzdělávacích a rodinných programů Centra současného umění DOX.
Co je kreativní vzdělávání?
Kreativní vzdělávání podle definice, která vyplývá z britského kontextu, pracuje s pojetím, které ho chápe jako vzdělávání, v němž umění a kulturní aktivity vědomě cílí k rozvoji kognitivních, sociálních a emočních schopností. V tomto pojetí s ní počítají organizace zastřešené platformou „uMĚNÍM“. Navíc přispívá k rozvoji dovedností mladých lidí v oblasti spolupráce, rozhodování i kritického přemýšlení o světě. Podporuje je v uvažování o jiných alternativách života v budoucnosti, kterou mohou aktivně spoluvytvářet.
IDU
pro TANEČNÍ MAGAZÍN