21.července uvede Festival Krumlov ve spolupráci s dirigentem Markem Štilcem a jeho Wranitzky Kapelle obnovenou premiéru baletu Lesní dívka Pavla Vranického. Originální choreografii speciálně pro tuto inscenaci vytvořila Andrea Miltnerová. V první polovině koncertu nazvaném Il Boemo & Wranitzkyzazní symfonie, operní předehry a árie Josefa Myslivečka v podání Simony Šaturové.
Koncert nazvaný Il Boemo &Wranitzky představí dílo dvou skladatelů pocházejících z Čech, kteří si v 18. století podmanili hudební svět Evropy. Ačkoli inspirovali své současníky, ze kterých se stali nejuznávanější skladatelé dneška, dnešní publikum se s jejich dílem teprve seznamuje.
První polovina koncertu představí operní dílo bohémského Čecha – Il Boema, jak se Josefu Myslivečkovi, popřípadě Giuseppe Misliweczkovi, přezdívalo. V 18. století se proslavil zejména v Itálii, kde se také seznámil s Wolfgangem Amadeem Mozartem. Ten jeho dílo studoval, obdivoval a pojilo je celoživotní přátelství.
Velikost Myslivečkova odkazu rozpoznal nejen Mozart, dlouho ho však oceňovali spíše hudební odborníci. Nejširší veřejnosti ho představil až loňský životopisný snímek Il Boemo režiséra Pavla Václava. V něm propůjčila Myslivečkovým áriím svůj hlas fenomenální sopranistka Simona Šaturová a jinak tomu nebude ani v Českém Krumlově.
Druhá polovina večera bude patřit obnovenému jevištnímu uvedení baletu Pavla Vranického Lesní dívka – Das Waldmädchen. V romantickém příběhu o setkání prince s tajemnou lesní pannou vynikne umění baletních tanečníků pod vedením renomované choreografky Andrey Miltnerové.
„Pavel Vranický je bezpochyby nejvýznamnější symfonik konce 18. století ve Vídni. Je dlouho postrádanou logickou spojnicí mezi hudebním jazykem Mozarta, Haydna a Beethovena. On je tím neznámým stupněm mezi hudebními světy těchto velikánů,“ přibližuje mimořádný význam Vranického díla pro pochopení progresivní hudební evoluce přelomu 18. a 19. století dirigent Marek Štilec. „Vranický byl totiž velkým hudebním inovátorem a experimentátorem a inspiroval své současníky, kteří jsou dnes široké veřejnosti mnohem známější. Jako první, ještě před Beethovenovou Eroikou, například využil ve své symfonii formu smutečního pochodu. Beethoven navíc složil i hudební variace na téma z Lesní dívky, takže provázanost jejich díla a důležitost Vranického odkazu je tu víc než zjevná,“ dodává Štilec, který se Vranického dílem dlouhodobě zabývá a četnými nahrávkami ho přibližuje hudební veřejnosti.
Balet Lesní dívka se stal v době svého uvedení mimořádně populárním. Po své premiéře v roce 1796 se dočkal téměř 130 repríz. Pak ale na dlouho zůstal mimo pozornost diváků a interpretů až do nadcházejícího obnovené premiéry na Festivalu Krumlov, kde zazní v historicky poučené interpretaci Wranitzky kapelle. Díky originálním kostýmům a choreografii se na podium vrátí v původním lesku, který si bezpochyby zaslouží. Zvědavé posluchače, příznivce klasicistní hudby a baletního umění je tak připraven jeden z vrcholů hudební sezóny.
Koncert Il Boemo & Wranitzky proběhne 21. července od 19.30 v Zámecké jízdárně českokrumlovského zámku.
Více na www.festivalkrumlov.cz
Marie Rydlová
pro Taneční magazín