Jakou roli může hrát ve výuce rapper či divadelní režisér?

Pohled do světa kreativního učení přinese Festival umění a kreativity ve vzdělávání v Praze i na desítkách míst v Česku

Dá se hodina občanské výchovy vyučovat rapem nebo přímo v galerii? Co kdyby studenti komentovali výstavy a zvali by na ně své učitele? Jak s dětmi mluvit o umělé inteligenci a jak ji kreativně začlenit do výuky? A proč chyba nemusí být špatně? To jsou jen některé z mnoha inspirativních otázek, na které nabízí odpověď Festival umění a kreativity ve vzdělávání. Ten proběhne od 13. do 23. dubna nejen v Praze, ale i na desítkách míst po celém Česku. Ukázat, jak v praxi změnit standardní vzdělávací systém a podpořit děti v rozvoji jejich myšlení kreativní cestou chce více než 50 zapojených institucí. Mezi nimi například Národní galerie Praha, Centrum současného umění DOX, Kunsthalle, Národní divadlo v Praze, Sladovna Písek, Památník Lidice a mnoho dalších.

Otázky ohledně udržitelnosti současného vzdělávacího systému ve většině škol si klade stále více rodičů i pedagogů. Jak reflektovat svět, ve kterém žijeme, už od raného věku? Jak stíhat a zpracovávat proměny, se kterými jsou děti i dospělí konfrontováni v každodenním životě? Jako jedna z cest se nabízí kreativní vzdělávání, které je založené nejen na svobodě myšlení, ale také se ukazuje, že učení prostřednictvím umění a uměleckého myšlení má velice široký potenciál. Zapojení umění do procesu učení, tzv. kreativní učení, vytváří bezpečné, nesoutěživé a podnětné prostředí, které podporuje radost z učení a poznávání, nastavení rovných příležitostí a wellbeing každého žáka,” přibližuje tento přístup Jiří Raiterman, dramaturg festivalu a kurátor unikátní výstavy Úhel pohledu, která je k vidění nejen v rámci programu festivalu, ale i běžně v Centru současného umění DOX až do konce listopadu.

Od umělé inteligence až po umělce před tabulí

Jak může vypadat kreativní vzdělávání ukáže festival nejen pedagogickým pracovníkům, ale také studentům, rodičům i dětem. Letošní téma “proměny” upozorňuje na to, že neustálé přicházející změny ve společnosti je potřeba umět zpracovávat a reagovat na ně. Kde tedy hledat inspiraci a možná řešení? Hned několik programů se bude věnovat umělé inteligenci a jejímu kreativnímu potenciálu ve výuce. Workshop AI dětem pod vedením Evy Nečasové, zakladatelky stejnojmenné iniciativy, je určen učitelům a představí vzdělávací materiály z oblasti umělé inteligence i to, jak s dětmi na toto téma hovořit. Široká veřejnost se s AI může seznámit díky zážitkovému a imaginativnímu workshopu Lenky Hámošové z FAMU, který nese titul Umělá inteligence a kolektivní imaginace. Kombinací vizuálních a interaktivních prvků budou účastníci vytvářet kolektivní vize a vyjednávat o společných cílech, a to vše v součinnosti s algoritmy umělé inteligence. Prostor bude otevřen i pro kritickou diskuzi a zamyšlení se nad tím, co využívání těchto technologií znamená pro naši budoucnost. Překvapením využití umělé inteligence pak může být její aplikace v nové výstavě Památníku Lidice. V expozice s názvem ZáZrakem aneb umělá inteligence vypráví příběhy lidických pamětníků mohou návštěvníci vidět díla, která vytvořily nástroje umělé inteligence na základě skutečných vzpomínek a výpovědi pamětníků. Součástí doprovodného programu bude také konference s názvem Umělá inteligence a její využití v edukaci, která představí příspěvky odborníků z oblasti umělé inteligence, vzdělávání a umění.

Další atraktivní téma, o kterém se v Česku zatím příliš nemluví, je koncept dětských muzeí v 21. století. Jak udělat tyto instituce pokladnicí vzdělání a poznání? A mohou z nich děti (i dospělí) čerpat inspiraci pro svou budoucnost? Příklady ze zahraniční praxe představí Sarai Lenzberger z instituce Hands On! Situaci v rámci českého kontextu odprezentuje Tereza Dobiášová Krejčí, kurátorka dětských interaktivních expozic a Adam Langer, ředitel Sladovny Písek. Ti zároveň zvou všechny zvídavé rodiče i divoké děti na přednášku ze série Noisy talk zaměřenou na Dětská muzea, kde se přítomní nejen seznámí s tématem, ale dostanou i tipy, kde v Evropě takové instituce navštívit.

V rámci festivalového programu nebudou chybět ani akce zaměřené na téma současného umění ve vzdělávání, které budou k vidění například v pražském DOXu. Tam lze s celou rodinou zavítat na program PROMĚNA podle vzoru RODINA, odpoledne naplněné divadlem, tvůrčími workshopy, výtvarným uměním i hudbou pro všechny věkové kategorie. V Kunsthalle Praha si pak budou moct studenti a učitelé vyměnit role – komentované prohlídky výstavy Markéty Magidové, Moje sladká nejedlá planeta, se chopí samotné studentky z Gymnázia Jana Keplera.

Návštěvníci se v Praze mohou těšit i na další kulturně-edukativní programy v podobě divadelních představení, tvůrčích výtvarných workshopů, výstav a diskuzí, které budou otevřené pro odbornou pedagogickou a uměleckou obec, stejně jako pro všechny, kteří mají zájem o kulturu, umění a alternativní formy vzdělávání. Mezi další zapojené instituce a organizace patří Národní galerie Praha, Post Bellum, Národní divadlo, DOK 16, Pražská filharmonie, Tanec Praha a jiné.

Kromě řady tvůrčích, interaktivních a kreativních akcí pro veřejnost budou na programu také diskuze pro odborníky z řad vzdělávání, umění, kultury i veřejné sféry a zástupce ministerstev. Inspirací pro všechny zúčastněné budou příklady dobré praxe ze všech koutů ČR, i ze zahraničí. Jedním z témat diskuzí bude stav systémového financování a podpory kreativního vzdělávání, které je aktuálně podporováno pouze z dotací Národního plánu obnovy (NPO). Otazník však visí nad jeho dalším rozvojem a udržitelností.

Pražský program ovšem není jediný. Inspirace bude k mání také v regionech napříč celým Českem. Program festivalu tak dohromady tvoří více než 50 zapojených subjektů. Zavítat mohou zájemci o kreativní vzdělávání do Sladovny v Písku, do Lapidária v Broumově, zapojí se také iniciativa Vzbuďme Vary, spolek SCHULE v Kounově, Moravská galerie v Brně, DIZAJNPARK Karlovy Vary, Jihočeská vědecká knihovna v Českých Budějovicích a desítky dalších.

V průběhu festivalu společně organizátoři, tvůrci, umělci, učitelé a návštěvníci oslaví Světový den kreativity, který připadá na 21. dubna a do oslav se zapojí dalších 140 zemí. O kreativitu, inspiraci, a především kreativní a inovativní přístupy tak nebude nouze nikde na světě. Jak lze proměnit vzdělávání uměním a jak se nechat uměním proměnit, na to mohou přijít všichni, kterým vzdělávání není FUK!

Festival přivítá své návštěvníky od 13. do 23. dubna.

Z kompletní programu lze vybírat na webu fuk.education, kde je zároveň možné zakoupit vstupenky na vybrané akce nebo rezervovat místo.

Kompletní program festivalu:

https://fuk.education/

Organizátor: uMĚNÍM

Spoluorganizátoři: Centrum současného umění DOX, Společnost pro kreativitu ve vzdělávání, Galerie hl. m. Prahy

S podporou: Národní plán obnovy, Ministerstvo kultury ČR, Evropská Unie, Magistrát hl. m. Prahy, Praha 7

Hlavní mediální partner: Česká televize a ČT edu

Mediální partner: Eduzín

Michaela Sikorová

pro Taneční magazín

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..