Tělo a jeho extrémní podoby

Palác Akropolis uvádí další premiéry v říjnu

Palác Akropolis uvádí další divadelní premiéry. Věnovat se budou tělu a jeho extrémním podobám a vztahu člověka k technologiím

V druhé polovině října se návštěvníci Paláce Akropolis mohou těšit na několik divadelních představení a dvě premiéry. V pondělí 21. října odstartuje premiérový týden projekt Emergency Dances II. od skupiny Tantehorse, kde vybraní autoři komunikují aktuální témata skrze fyzickou artikulaci vycházející z tance. Společným jmenovatelem tvůrců se pro tento večer stává tělo a jeho extrémní podoby. Triptych originálních děl zastupují Bora Debnárová společně s Jindřiškou Křivánkovou, zabývající se tělesnou intimitou v modlitbě, Martin Talaga s Denisem Baštugou zkoumající limity tělesnosti vizuální formou a Kristýna Kužvartová s Aidou Mujačić a kolektivem, kteří zpracovávající tělesnost skrze zvukovou stopu. Další premiéra proběhne ve čtvrtek 24. října, kdy režisér, herec a žonglér Ondřej Holba uvede autorské divadelní představení And Who Is Useless Now? zkoumající vztah člověka k technologiím a závislost, s jakou se vzájemně ovlivňují. 

Limity tělesnosti

V pondělí 21. října proběhne premiéra druhého pokračování kurátorované série Emergency Dances pod hlavičkou skupiny Tantehorse. Tělo a jeho extrémní podoby na jevišti Paláce Akropolis prozkoumají tři originální projekty mladých tvůrců. Všechna díla budou uvedena v premiéře a po skončení bude následovat diskuze s tvůrci moderovaná filozofkou a teoretičkou Alicí Koubovou.

Performerky Bora Debnárová a Jindřiška Křivánková se představí v performance Not To Take a Prayernesoucí podtitul “V intimitě těla”. Skrze techniku dechu nazvanou Alchemy of Breath autorky zkoumají tělesný stav modlitby a vlastní intimní pohybový a emocionální projev bytí v přítomnosti. V performance autorky odkazují k principům modlitby odlišných náboženství, spirituálních filozofií a tradic a hledají prostor k vlastní transcendentální komunikaci.

Dalším dílem večera je Homo Sensorium, které uvede choreograf Martina Talaga a vizuální umělec Denis Baštuga. Autoři se setkávají v procesu zkoumání a propojování lidského těla s organickým a neorganickým materiálem. Rozklad těla na jednotlivé elementy stejně jako jednotlivé části rozličných materiálů tvoří vizuálně překvapivou tělesnou architekturu. Téma evoluce a dehumanizace je v performance nahlíženo prizmatem vědy, techniky a inspirováno futuristickou literaturou.

Triptych prezentovaných děl doplní performance Druhá kůže popisovaná jako “experiment pro dvě herečky a šicí stroj”. Tvůrci v čele s Kristýnou Kužvartovou a Aidou Mujačić v díle zkoumají oblast tělesnosti, komunikace, socializace a globalizace pomocí audiovizuálních prostředků. Rovina metaforicky zobrazené práce skrze šicí stroj se tématicky prolíná s rovinou osobní a rodinné historie. Performance je mezioborovým dialogem výtvarného objektu, choreografie, filmu a zvuků, kde hlavní hudební nástroj tvoří právě šicí stroj.

Vztah člověka k technologiím

Další premiéra, kterou předposlední říjnový týden v Paláci Akropolis nabídne, je autorské představení Ondřeje Holby s názvem And Who Is Useless Now?Inscenace vypráví o člověku, čtyřech robotech, jedné lehce elitářské umělé inteligenci a předávání zodpovědnosti technologiím. Zatímco se ona umělá inteligence snaží být skrze umění přijata lidmi jako myslící bytost, člověk, který s ní sdílí jeviště, o svém lidském myšlení začíná pochybovat. Představení inspirované myšlenkami Alana Turinga, který položil základy moderní informatiky, a Marvina Minsky, průkopníka oboru strojového myšlení, si klade otázku, kolik svobody a lidskosti jsme připraveni obětovat pro své pohodlí. Představení je zjednodušeně řečeno o vztahu jedné konkrétní umělé inteligence k člověku a k umění. Snažíme se tu tak trochu jinak zpracovat vztah člověka k technologiím a jejich vzájemnou závislost“, dodává autor představení Ondřej Holba. Premiéra inscenace proběhne ve čtvrtek 24. října a první repríza poté v neděli 27. října.

21. 10. 2019 | 20:00 | Palác Akropolis

Tantehorse – EMERGENCY DANCES II. / Limity tělesnosti

Bora Debnárová a Jindřiška Křivánková: Not To Take a Prayer

Martin Talaga, Denis Baštuga: Homo Sensorium

Kristýna Kužvartová, Aida Mujačić a kolektiv: Druhá kůže

Vstupenky: bit.ly/ED2_LimityTelesnosti

Projekt Emergency Dances vznikl v koprodukci s Palácem Akropolis a za podpory Ministerstva kultury ČR, hlavního města Praha, Státního fondu kultury ČR, fond na podporu umenia SR a studia Citadela

www.tantehorse.cz

 První repríza představení pak proběhne v neděli 27. října. Více informací na www.palacakropolis.cz

Kateřina Sochací

pro TANEČNÍ MAGAZÍN

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..