Křest v tanečním studiu Antonie

Monografie nedávno zesnulé filmové a divadelní kostymérky i herečky Heleny Anýžové byla pokřtěna v pražském tanečním studiu Antonie

Nebývá tomu pravidlem, aby se křest knížky odehrával v renomovaném tanečním studiu. Nicméně monografie filmové a divadelní kostýmérky i herečky Heleny Anýžové se takové pocty dočkala. Konkrétně v pražském tanečním studiu Antonie, kousek od vltavského nábřeží, v Plaské ulici na Smíchově jen přes řeku na dohled od Národního divadla.

Proč právě v tanečním studiu? Světoznámá tanečnice a performerka, vedoucí studia, jež nese její křestní jméno, Antonie Svobodová je totiž dcerou té, jejíž monografie byla právě v tanečním studiu pokřtěna – nedávno zesnulé výtvarné tvůrkyně a herečky Anýžové.

Autorkou knihy o výtvarnici stovek divadelních výprav, autorce kostýmů slavných filmů – Jirešova Žertu, Kalamity Věry Chytilové anebo Vtáčkovia, siroty a blázni režiséra Juraje Jakubiska je divadelní historička Marie Zdeňková. Helena Anýžová (1936 – 2015) však i vystupovala jako herečka ve slavných filmech české nové vlny šedesátých let jako Mučedníci lásky, Spalovač mrtvol, Valérie a týden divů a později i v uznávaném Šílení.

Velmi precizní a důkladná kniha v českém i anglickém jazyce sleduje tvůrčí dráhu výtvarnice i herečky. Představuje ty přelomové divadelní inscenace, na nichž Anýžová zanechala podstatnou výtvarnou stopu. Stěžejními materiály knížky jsou stránky s bohatou obrazovou dokumentací (kostýmy i scénické návrhy). Kniha úspěšně navazuje na jiné monografie Divadelního ústavu, které představily scénické a kostýmní výtvarníky – Františ ka Tröstera, Josefa Svobodu, Jana Sládka či Jaroslava Malinu.

Vyvrcholením křtu byla scénická improvizace Antonie Svobodové s mladou zpěvačkou a performerkou Nami. Ta svouživočišnou dravostí, improvizací, ale zároveň i ukázněnou precizností strhla zaplněný sál. I ty, kteří mají daleko blíže k výtvarnému umění než k tanci.

Sama hlavní vystupující Antonie Svobodová je žačkou legendární Evy Blažíčkové. Má pr axi i v prestižním The Livig Theater, spolupracovala rovněž s uznávaným Peterem Schumannem z Blead & Puppet či takovými taneční osobnostmí, jakými jsou Phillip Genty či Carlo Altomare.

Ve studiu Antonie můžete vidět řadu představení. Dospělým jsou určeny inscenace a improvizace: Tanec smrti, Ze tmy a ticha, Ta hra, Nevěsta nebo A co Ofélie? Dětem jsou naopak věnovány tituly Hračky a Země  opeřeného hada.

Hlavním smyslem studia Antonie jsou však taneční kurzy. Sólové i skupinové, pro dospělé i pro děti. Jejich společným jmenovatelem je volnost a zejména improvizace. 

Sama Antonie Svobodová vysvětluje: „Mé hodiny rozvíjejí pohybové schopnosti prostřednictvím cvičení. Ta zvětšují pohybové rozpětí a zpevňují držení těla. Jinak nejsem příznivkyní tanečního drilu. Žádné pohybové a krokové variace! Učím lidi naslouchat vnějším a vnitřním impulzům a umění na ně patřičně reagovat.“

 1.HelenaAnyzova

 Helena Anýžová

 2.KnihaAnyzova.jpg

Titul monografie Heleny Anýžové

 3.antonieSVOBODOVA4.AntonieSVOBODOVA

 Antonie Svobodová, tanečnice, performerka a vedoucí studia Antonie

 

Foto: Archiv studia Antonie a Divadelního ústavu

Michal Stein

Taneční magazín

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *