Netradiční, ale stále irská tradice

„Cítil jsem se jako farmář, chtěl jsem skončit s tancem“, říká Colin, tvůrce nového tanečního stylu.

 

 

 

 

Řekněme, že se celý svůj život věnujete  taneční tradici, té, o které většina světa nic neví.  Pak se z této  tradice  stane hit ve  velkém stylu: je tu show, jste jednou  z hvězd, a nyní o tom celý svět ví. Jedinečná tradice.  A vy. Ale jste umělec, jak pokračovat ve své  kariéře   po tomto komerčním megahitu? Opustíte hit? Spojíte ho s něčím jiným?

Colin Dunne

Představení „OUT OF TIME“ má premiéru v New Yorku v Baryshnikově uměleckém  centru, v koprodukci s irským  uměleckým  centrem. Jeho tvůrce a interpret je irský tanečník  Colin Dunne. Možná jste o něm slyšeli, vedl skupinu „Riverdance“ s Jean Butler, 1995 – 1998.

 

„Out of Time“  nemá nic společného s  „Riverdance.“ Ale oklikou vděčí za svou existenci Dunnovi a Butler. Jejich show „Tanec na nebezpečné půdě“ obdržela silnou kritiku v New Yorku  v roce 2000.

 

„Bylo to poprvé, co jsem  opravdu neuspěl v  tanci“, prohlásil Colin  Dunne, 43, ze svého domova v Limericku. Muž, který vyhrál svůj první světový šampionát ve stepu, když mu bylo 9 let,  strávil 18 měsíců po porážce tím, že se skrýval   v New Yorku, navštěvolal  různé hodiny  tance (polovina z nich byly hodiny   baletu).  „Cítil jsem se jako farmář“, říká dnes Colin se smíchem.  „Přemýšlel jsem, co dělat sám se sebou.  Nevěděl jsem, jestli pro mě třeba tanec už neskončil.“

Později také příležitostně učil v Limericku (Irsko) na univerzitě tradiční tanec. Začal konverzovat s Marií Nunan, ředitelkou školy současného tance. „Hovořili jsem o mé frustraci, coby umělce, proč  došlo k neuspokojivému výkonu. Když jsem o tom přemýšlel, zjistil jsem, že show v New Yorku nemusela být dobrá podívaná.“

„Cítil jsem, že je tu prostor pro mě objevovat současný  tanec“, říká Dunne.

Dunne nakonec studoval u takových vlivných choreografů, jako jsou Jošiko Cuma a Yvone Rainer, a posunul sám sebe sebe mimo irské tradice.

„Yoshiko byla zvědává, proč to dělám, říká Dunne.  „Proč se chcete stát současným tanečníkem, když umíte tak brilantně  tančit? ptala se.  „Nevěděl jsem“, říká Dunne.

„Yoshiko mě povzbudila, abych se podíval na všechny možnosti světa, ze kterého pocházím“, pokračuje Dunne.  Yoshiko tvrdila, „Nemusíte nic ničit, přidávat  a možná výsledek bude více současný.“

„V konkurenčním prostředí, kde trénujete, by  horní část těla neměla reagovat vůbec,“ říká Siobhan Burke, redaktorka časopisu Taneční magazín a bývalý člen „Riverdance“, předpokládejme,  že tato pravidla  tvoří více než tradice.

Siobhan Burke nemohla  jmenovat žádné jiné irské tanečníky s tak výrazně volným  pohybem   kloubů. (I několik hodin po mezikontinentálním letu, jen při naznačení pohybu  byl Dunne ve zkušebně v centru Baryshnikov oslnivý.) Dále řekla, že byl jediným umělcem, který  úspěšně vnesl step do  moderního tance, proto tento  styl   zamířil raketově z neznáma ke slávě.

 

„Irští tanečníci mají velmi zajímavý vztah k tanci, když se podíváte do historie“, říká Jean Butler.  „Pracovat s tradiční uměleckou formou  znamená, že pohyby  se do jisté míry dědí.  A my jsme strávili náš život děláním něčeho, co lidé ignorují, nebo si z toho dělají legraci.

„Jean a Colin jsou jako lidový hrdinové“ v Irsku, řekla Laurie Uprichard, ředitelka  Dublin Dance Festival 2007 – 2011, která představila  „Out of Time“.  „Vynaložili veškeré své umění a vystoupili  před  2000 až 5000 lidí. Lidé objevili formu  tance, která nebyla do té doby  oceněna diváky.

 
Colin Dunne našel svůj prostor, kterého se dožadoval.

 
„Co je to zač – irské tance, je to tradiční tanec  nebo ne?  Nejsem obtěžkán tradicí. Jen z ní čerpám.  Tradiční tanec je takové zavazadlo, ale můžu tuhle tíhu  sbalit  a letět…  “

Autor:  CLAUDIA LA ROCCO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *