Několik tanečních pohybů v novém videoklipu Beyoncé k její písni „Countdown“ nese nápadnou podobnost s prací belgické choreografky Anne Teresy De Keersmaeker. Anne řekla v rozhlasu v Antverpách, že Beyoncé ukradla její myšlenky.
„Nejsem blázen, ale je to plagiát, to je krádež!“ řekla Anne De Keersmaeker při rozhovoru ve Studiu Brussel.
Anne De Keersmaeker uvedla, že zpěvačka si půjčila choreografii ze dvou jejích děl, „Achterland“ z roku 1990 a „Rosas danst Rosas“ z roku 1983. Tanečníci ve videu Beyoncé nejen sdílejí některé taneční kreace s „Rosas danst Rosas“, ale i kostýmy, soubor a dokonce i některé konkrétní záběry připomínají tanec Thierry de Mey, řekla. „Beyoncé si také bere pohyby z díla „Achterland,“ řekla Anne, „ale v méně explicitní formě. Je to trochu hrubé,“ řekla. „Co je ještě hrubější, že se ani nepokouší to skrývat.“
V reakci na připomínky paní De Keersmaeker Beyoncé prohlásila: „Je jasné, že balet „Rosas danst Rosas “ byl jedním z mnoha insiprací pro moje video. Byla to inspirace, která přivedla skladbu k životu.“
„Také vzdávám hold filmu “ Funny Face “ s legendární Audrey Hepburn,“ pokračovala Beyoncé. „Mou největší inspirací byly 60., 70. léta, Brigitte Bardot, Andy Warhol, Twiggy a Diana Ross.“ dodala. „Vždycky jsem byl fascinována tím, jak současné umění využívá různé prvky a odkazy pro tvorbu něčeho jedinečného.“
Spolurežisérka videa, Adria Petty, řekla nedávno pro MTV News, že ukázala Beyoncé záznam současného tance v Evropě, aby mohla přijít s novými nápady.
„Přinesla jsem Beyoncé několik skladeb a vybrali jsme společně“, řekla slečna Petty. „Většina z nich byly německé moderní tance, věřte tomu nebo ne.“
Beyoncé byla obviněna z kopírování tanečních pohybů na začátku tohoto roku, poté, co některé z choreografií pro její představení „Run the World,“ na Billboard Music Awards v květnu vypadaly, že je převzala z tance Lorell Cuccarini. Beyoncé později připustila, že Cuccarini ji inspirovala.
V dopise zveřejněném na webové stránce Studia Brussel Anne De Keersmaeker, která byla vlivnou sílou v současném tanci tři desítky let, napsala: „Beyoncé není ta nejhorší plagiátorka, zpívá a tančí velmi dobře, a má dobrý vkus!“
„Na druhé straně, jsou zde protokoly a následky takové činnosti, já si nedovedu představit, že ona a její tým si toho nejsou vědomi.“
Anne dále dodala, že kopírování choreografie okradá původní sílu díla při využití tance pro pop music video. „V roce 1980 bylo moje dílo vnímáno jako prohlášení dívčí síly. Byla jsem často tázána, zda jsem feministka. Teď vidím, že Beyoncé tento tanec považuje za příjemný, ale nevidím v tom nic víc. Jen lákavou zábavu konzumním způsobem.“
James C. McKinley JR