Jak se dá tančit do rytmu starého šicího stroje?

Jeden malý cirkus – Bétes de foire petit théatre de gestes

V rámci festivalu Letní Letná zavítal letos do Prahy francouzský soubor Bétes de foire – petit théatre de  gestes.  Nejde tu o kdovíjakou vzrušující podívanou, u které se divákovi tají dech, je přilepený k sedadlu a  vůbec se nehýbe. Bétes de foire bychom spíše mohli nazvat „domáckým“ či rodinným cirkusem. Jejich šapitó je malé, nejprve pochybujete, zda vůbec jdete dobře a nevstupujete někomu do soukromí. Šapitó je plné různých rekvizit, skříněk, loutek, oblečení. Jako byste vstoupili ke kulisákům.

Kostýmy obou umělců  se vůbec neblyští jako ve velkých krásných cirkusech, oblečení je spíše omšelé. Připadáte si tak trošku jako na ulici. A skutečně. Umělci Laurent Cabrol a Elsa De Witte et Sokha roky hráli pouliční divadlo, ale nejen to,  spolupracovali také se známým souborem Cirque Trottola.

Samotné představení je složeno z řady krátkých etud a je doslova nabité neuvěřitelnými nápady. Tady nejsou artisté umělci sami, ale loutky. Loutky jezdí po provaze, tančí a tak dále.

Nejpřekvapivějším  momentem je okamžik, kdy se Elsa před zraky diváků jen tak samozřejmě obleče do jakéhosi barevného pláště, jenže náhle doslova zmizí před očima  a tančí tu jen dvě malé loutky.

 

Vděčnou  částí je okamžik, kdy se na jevišti objevuje malý psík, který ne a ne poslouchat. Velice  precizně předvádí pravý opak toho, co po něm umělci chtějí. A diváci se samozřejmě válí smíchy.

Každého tanečníka by jistě zajímalo, jak se dá tančit do rytmu starého  šicího stroje, který vydává všelijaké zvuky.  Laurent Cabrol  nabídne pořádnou snůšku pohybů. A hned poté také rozpohybuje množství malých míčků. 

Představení přináší klaunskou komiku, žonglování, loutky, drezuru svéhlavého psíka a dokonce i kouzla přijdou na řadu. Nečekejte žádnou velkolepost, ani lesk, ale milou rodinnou atmosféru a pocit, že Laurenta a Elsu znáte ze svého dětství, zkrátka odjakživa.

Foto: archiv Letní Letná

Eva Smolíková

TANEČNÍ MAGAZÍN

Autor: Michal

Michal Stein je především textař se zaměřením na žánry šansonu, popu, rocku i dětské písně. Je držitelem Platinové desky (2009) za texty a dramaturgii alba Boooong! (GZ Digital Media 2004). Je autorem textu vítězné písně "Formule z formely" na festivalu Dětská nota 1983 (Mladá Boleslav). Několikanásobný laureát cen (jako textař) Písniček pro Hvězdu. Napsal přes 500 písňových textů. Natočeny jsou u vydavatelství Supraphon, Panton, Tommu Records, Popron, GZ Digital Media, Areca Multimedia, Comodo, Reflex Records a dalších. Spolupracoval mezi jiným s autory: Leopoldem Korbařem, Eduardem Parmou ml., Zdeňkem Bartákem ml., Zdenkem Mertou, Václavem Vašákem, Bohuslavem Myslíkem a mnoha dalšími. Jeho písně zpívali též Jana Kratochvílová, Stanislav Hložek, Daniela Šinkorová, Petra Černocká, Karel Bláha, Jana Kociánová. Šansony textoval i hercům jako např. Luděk Sobota, Jan Přeučil a další. Byl dramaturgem, producentem a hlavním textařem alba zpívající Arabely "Jana Nagyová zpívá dětem" (Tommu records 1993). Poté, co zemřel textař Pavel Vrba, začal intenzívněji spolupracovat s Elektrobandem Pavla Zedníka, multiinstrumentalisty a skladatele stejného jména. Píše články z oblasti kultury, sportu a životního prostředí do různých novin a časopisů, rediguje knížky. Příležitostně se věnuje pořádání a kurátorování výstav a moderování vernisáží. Několik let aktivně bojuje proti zastavování pražské zeleně v Praze 9 jako člen výboru hnutí Střížkovská občanská solidarita. Zajímavost: stal se dvakrát vítězem prestižní vědomostní soutěže Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně "Play in Zlín".

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..