Poetickou inscenaci zobrazující fiktivní setkání mladičké Terezie z Lisieux a životem zklamaného Friedricha Nietzscheho uvede 7. 9. v premiéře Vršovické divadlo MANA. Hra Terezie z Lisieux: Můj bratr Nietzsche nabízí na pozadí setkání dvou významných osobností také střet náboženství a ateismu i modernějšího a konzervativního pohledu na víru v prostředí karmelitánského kláštera v Lisieux. Bridget Edman získala za tuto hru první místo v mezinárodní soutěž i International Competition for Religious Drama.
Co může mít společného Friedrich Nietzsche se svatou Terezií z Lisieux? On hlasatel smrti Boha a ona svědkyně Boží přítomnosti? Stojíme před dvěma protikladnými světy. Krásnou a laskavou Terezii potkáváme na sklonku jejího života, kdy trpí chrlením krve. Ve svých vidinách se setkává nejen s Nietzschem, ale i s hlavním protagonistou jeho díla: Zarathustrou. Co by mohlo spojovat dva tolik rozdílné světy? Čí Bůh je mrtev? Jsme schopni si ve své úzkosti a utrpení porozumět?
Bridget Edman měla odvahu se do toho pustit, studovat je a zaměřit se na ideje, které ovládaly jejich život. Překvapivě odhalila některé důležité aspekty, které spojují jejich životní zkušenosti, ba dokonce je sbratřují. Rozhovor mezi dvěma tak rozdílnými osobami je prostý, střízlivý, zaměřený na málo věcí. Proč? – ptá se ona – nedělit se o strach a samotu? Proč se nestát přáteli? Proč nejít společně, nezáleží na tom kam, i třeba na okraji propasti, ale společně? Její výzva je naléhavá.
Bridget Edmann se narodila v roce 1957 ve Švédsku v luteránské rodině, po pobytu v Holandsku a Velké Britanii se odstěhovala do Durbanu v Jižní Africe, obrátila se na katolickou víru a v roce 1978 vstoupila do řádu bosých karmelitek v Johannesburgu. Nyní žije v klášteře v Kapském městě.
Temná je noc /Terezie z Lisieux: Můj bratr Nietzsche
premiéra: 7. 9. 2017
reprízy: 25. 9. a 12. 10. 2017
Simona Martínková
Taneční magazín