ZA VAŠE PŘEDSTAVY NERUČÍME!

27. Mezinárodní festival současného tance a pohybového divadla právě začíná, 3.června – 25.června 2015, atraktivní program, světové špičky taneční scény

 

 

27. ročník festivalu TANEC PRAHA zdobí dvě světová jména nejvyššího kalibru: Sasha Waltz & Guests a Batsheva Dance Company Ohada Naharina. TANEC PRAHA tradičně po celý měsíc červen roztančí Prahu a dalších 15 měst a obcí v České republice.

Letošní program opět sází na vysokou kvalitu a diverzitu. Sasha Waltz a Ohad Naharin se postarají o hlavní události sezóny, středně velké soubory či osobnosti vysokého renomé jsou zastoupeny jmény Mossoux-Bonté, Liquid Loft a Olga de Soto. Nezbytnou součástí programu je představení mladých talentů, uváděná v rámci Evropských tanečních laboratoří, ale také společně s českými umělci v regionech. Nebývale pestrý je doprovodný program ve veřejném prostoru VEN.ku  TANCI a akce pro děti.      Batsheva_LAST_WORK_foto_Gadi_Dagon_4733_(426x640)

PROGRAM FESTIVALU TANEC PRAHA 2015

Vysoce kvalitní zahraniční program vybírá Umělecká rada ze stovek nabídek, řadu produkcí vidí její členky živě díky účasti na mezinárodních festivalech, platformách a v porotách významných soutěží; prestižní tělesa sleduje Umělecká rada cíleně řadu let. Zúžit pak program na desítku inscenací je vždy těžké a ještě složitější jednání se týkají podmínek a financí. Jednoznačná kvalita i odvaha zkoušet nové, neprobádané cesty jsou důležitými kritérii pro finální výběr.

Letos v programu dominují dvě zásadní osobnosti: Sasha Waltz, která nechyběla na jednom z prvních festivalů TANEC PRAHA 94. Hlavní program v Praze zahájí 3. 6. dílem „Impromptus“ z počátku milénia, kdy se od tanečního divadla přiklonila ke klasické hudbě a rozhodla se osobitě roztančit živě interpretovaného Franze Schuberta. V Plzni pak 15. 6. připomene dílo, které ji vyneslo na piedestal evropské scény: „Travelogue I – Twenty to Eight“. Yvona Kreuzmannová říká: „Jsme potěšeni, že můžeme opět přivítat Sashu v Praze. Uvést její díla není snadné, ona potřebuje dvojnásobně velké scény, její vystoupení by bylo vhodné pořádat v O2 Aréně. Navíc má nabitý kalendář na 3 roky dopředu.“

Velké oblibě se u českých diváků těší díla Ohada Naharina. Viděli je v podání Ženevského baletu již od počátku 90. let, ale i v podání juniorské skupiny Batsheva Ensemble v letech 1999 a 2004. Letos poprvé dorazí do Prahy Batsheva Dance Company, jedno z nejuznávanějších těles světa. „LAST WORK“ je symbolický název díla, na jehož premiéru čekají desítky prezenterů, jen několik ho má šanci uvést hned v červnu, tj. těsně po izraelské premiéře. TANEC PRAHA k nim patří. Yvona Kreuzmannová: „Podle mého názoru je Ohad Naharin  nejlepší choreograf světa. Jsem šťastná, že jsme součástí prvního turné  Batsheva dance. To, co uvidíme, zatím nikdo neví. Stali jsme se diváky  první premiéry, která proběhne 6.6. v Tel Avivu, 19.-20.6. se hraje Last Work v Drážďanech a hned poté zamíří do Prahy“.

Cie Mossoux-Bonté rovněž není na festivalu poprvé. Osobitá poetika a stylizace pohybu této tvůrčí dvojice vždy inspiruje a překvapí. Yvona Kreuzmannová prozradila, že hlavním tématem jejich díla je přetvářka a podvod, i to, jak se proměníme, když sundáme kostým. Naopak nově představíme vídeňského umělce Chrise Haringa s jeho vizuálně-fyzickými koncepty pro soubor Liquid Loft. Roztančená instalace v přímém filmovém přenosu poprvé v rámci akce vyzkouší prostor Studia Hrdinů. Yvona Kreuzmannová poodhalila, že toto dílo nás zavede do světa mikro a makro kosmu, umělec se s námi podělí o  obraz „volně plynoucí večeře v přímém přenosu“. Yvona Kreuzmannová: „V tomto díle není pohyb vévodícím prvkem, je to zkrátka „něco jiného“.

TANEC PRAHA STUDENTŮM tentokrát analyzuje mistrovské dílo Kurta Joosse díky promyšlenému konceptu Olgy de Soto. Yvona Kreuzmannová: Olga de Soto, to je propojení taneční vědy s performací. Dílo „Zelený stůl“ uvádí v novém rozměru, zpracovává silné téma – nástup fašismu. Olga vyhledávala žijící diváky a  skre  jejich svědectví vytvořila toto představení.

Divácky atraktivní EVROPSKÉ TANEČNÍ LABORATOŘE letos opět zaplnili umělci vybraní na platformě Aerowaves. Přijedou z Maďarska, Francie a Itálie. Další pak do regionů ze Slovenska.

Tanec Praha myslí na domácí umělce nejen během roku, kdy je uvádí v PONCI, ale i na závěr sezony v rámci festivalu TANEC PRAHA, který jim umožňuje hostování v regionech a účast v mezinárodních koprodukcích. Tou hlavní je letos světová premiéra Terezy Ondrové a Petera Šavela (21. 6. 2015, PONEC), kteří se stali i tvářemi kampaně.

Špičkoví čeští umělci odehrají v regionech celkem 43 veřejných produkcí v patnácti městech a obcích ČR mimo Prahu. Přes 20 českých tanečníků je zapojeno do site-specific projektů mezinárodní spolupráce situovaných do netradičních prostor: kaváren, výkladních skříní, parků apod. Naši umělci spolupracují s německými (Micha Purucker, Alexandra Karabelas), japonskými (Yukio Suzuki) či holandskými (Studio Zijspan) kolegy. Yvona Kreuzmannová: Zaujal mě Yukio Suzuki, je ze všech nejoriginálnější. Má nastudovaný japonský tanec bútó, jako každý japonský tanečník, ale v jeho podání je to „dynamický bútó“.

Můžeme si jen přát skvělé počasí, nadšené diváky a nezapomenutelné dojmy.

Podrobný program naleznete na www.tanecpraha.cz.

Tanec Praha v číslech:

Hlavní program: 9 děl umělců ze 7 evropských zemí a Izraele ve 13 večerních představeních

Doprovodný program:

• Prolog TANEC PRAHA DĚTEM: 5 dní, 5 dílen, 4 prezentace, 1 diskuse – 10 akcí
• Workshopy: 9 dní – 5 špičkových zahraničních osobností – 5 akcí
• VEN.ku TANCI:
o 4 veřejné prostory – Náměstí Míru, Kampa, Containall – Stalin, Nákladové nádraží Žižkov –  8 tanečních produkcí a 2 projekce – 10 akcí
o Korzo, Veletržní palác NG v Praze – 2 site-specific choreografické instalace
o Goethe Institut – 1 filmová projekce

Celkem doprovodných akcí pro veřejnost: 28
Celkem produkcí pro veřejnost Praze: 41

REGIONY

15 měst a obcí v ČR: Brno, České Budějovice, Český Krumlov, Hradec Králové, Choceň, Jihlava, Kladruby, Klatovy, Nečtiny, Plzeň, Pardubice, Olomouc, Ostrava, Šťáhlavice, Tábor

21 děl umělců z 5 evropských zemí, ČR a Japonska ve 48 představeních, z toho:

České projekty:

• 27 představení – v podání Lenky Vagnerové, NANOHACH, Dory Sulženko Hoštové, ME-SA, Patricie Porákové, DOT504, Spitfire Company, VerTeDance, Adély Laštovkové Stodolové, Mirky Eliášové a Barbory Látalové.
• Z toho pro děti: 2 tituly v 6 reprízách
• Ostatní: 11 titulů ve 21 reprízách
Mezinárodní koprodukce – site-specifics:
• 4 tituly v 16 představeních.
• Z toho 6 v parcích (Yukio Suzuki), 3 ve výkladních skříních (Micha Purucker), 2 v kavárnách (Alexandra Karabelas) a 5 v netradičních prostorách (CrewCollective & Studio Zijspan).
Zahraniční projekty:
• 4 tituly v 5 představeních v podání německých, belgických, maďarských a slovenských umělců včetně Sasha Waltz & Guests a Mossoux-Bonté.
Další doprovodný program v regionech:
• Workshopy: 6 workshopů v 5 městech
• Filmové projekce: 1

Plzeň historicky poprvé uvítá jednu z Událostí sezony, berlínský soubor Sasha Waltz & Guests, regiony procestuje celkově 8 zahraničních produkcí, z toho 4 zmíněné mezinárodní koprodukce resp. site-specific projekty.

Celkem produkcí pro veřejnost v regionech: 55
Celkový počet akcí festivalu TANEC PRAHA 2015: 96

DETAILY K HLAVNÍMU PROGRAMU V PRAZE

03⁄06 20:00    Hudební divadlo Karlín          GALA OPENING⁄UDÁLOST SEZONY

Sasha Waltz & Guests (DE): Impromptus

444

Foto: Sebastian Bolesch

Z řady děl Sashy Waltz je toto první založené na struktuře hudební skladby s živým hudebním doprovodem. Zahrnuje i čtyři Schubertovy písně. Sasha Waltz se zabývá otázkami týkajícími se lidského těla, jeho zranitelnosti a krásy. Tanec i hudba nás delikátně přivádějí do emocionálních stavů mezi beztížným vanutím a ztrátou rovnováhy, intimitou a vzpomínkami.

Hudba: Franz Schubert

Režie, choreografie: Sasha Waltz

Scéna: Thomas Schenk, Sasha Waltz

Kostýmy: Christine Birkle

Světlo: Martin Hauk

Dramaturgie: Yoreme Waltz, Jochen Sandig

Interpretace, choreografie: Maria Marta Colusi, Clémentine Deluy, Claudia de Serpa Soares, Juan Kruz Diaz de Garaio Esnaola, Luc Dunberry, Michal Mualem, Xuan Shi

Klavír: Cristina Marton

Zpěv: Judith Simonis

Vedoucí zkoušek: Renate Graziadei

Asistent režie: Francesca Noia

Vlasový styling, Make-up: Urte Kusserow

Kostýmní režie: Margaretha Heller

Světelná technika: Olaf Danilsen, Zuzana Rezna

Rekvizity: Boris Bauer

Scéna: Brad Hwang

Asistent šéfa techniky: Leonardo Bucalossi

Management zájezdů: Karsten Liske

Technická režie: Reinhard Wizisla

Vedoucí managementu Sasha Waltz & Guests: Jochen Sandig

Produkce Schaubühne am Lehniner Platz Berlín uváděná souborem Sasha Waltz & Guests. V koprodukci s Teatro Comunale di Ferrara. Sasha Waltz & Guests je finančně podporována Kulturním fondem hlavního města a spolkové země Berlín.

Akce se koná s finanční podporou Goethe-Institutu v České republice a Česko-německého fondu budoucnosti. Spolupořadatelem představení je Hudební divadlo Karlín. Pod záštitou primátora Berlína, pana Michaela Müllera.

07+08⁄06 20:00          PONEC – divadlo pro tanec   EVROPSKÁ TANEČNÍ LABORATOŘ 1

Dányi – Molnár – Vadas (HU): SKIN ME

5555

Foto: Dávid Drucker

Tři mladí tanečníci společně se dvěma experimentálními hudebníky přenášejí na scénu krajně osobní témata a prožitky. Až na hraně obscenity vyprávějí o svých láskách, vztazích a zkušenostech, které mapují a obnažují. Hravé svlékání z kůže lásky.

Choreografie a interpretace: Viktória Dányi, Csaba Molnár, Zsófia Tamara Vadas

Hudba: Ádám Czitrom (kytara), Áron Porteleki (viola, bicí)

Scéna: Tóbiás Terebessy

Kostýmy: ARTISTA

Světla: Kata Dézsi

Produkce: SÍN Culture Centre, Budapest

Preméra:  11 April 2013 (TRAFÓ, Budapest)

Za podpory: Trafó House of Contemporary Arts, SÍN Cultural Centre, Open Latitudes, European Union Culture Programme, National Cultural Fund, Ministry of Human Resources, Workshop Foundation, New Performing Arts Association, Living Picture Company11⁄06 20:00                PONEC – divadlo pro tanec   TANEC PRAHA Studentům

Olga de Soto (BE) : An Introduction

66666

Foto: Grégoire Romefort

Olga de Soto se s pečlivostí historika a imaginací umělce vydala ve své dokumentární performanci po stopách klíčového díla taneční historie z roku 1932: Zelený stůl choreografa Kurta Joose. Z fotografií, vzpomínek, dopisů a kritik zjistila, jak se tvořila kolektivní paměť diváků, historiků i tanečníků spjatých se Zeleným stolem. Nejlepší belgická inscenace roku 2013.

12⁄06 10:30–12:30     PONEC – divadlo pro tanec   WORKSHOP

Olga de Soto (ES/BE): Od archivu k tvorbě From Archive to Creation

Koncept, dokumentace, text, prezentace, kamera, zvuk: Olga de Soto

S výpověďmi těchto osob (dle pořadí v představení): Micheline Hesse, Brigitte Evellin, Suzanne Batbedat, Françoise Olivaux, Frederic Stern, Françoise Dupuy, Michelle Nadal

Režie videa: Olga de Soto

Editace videa: Julien Contreau & Olga de Soto

Úryvky z: “The Green Table”, BBC 1967, BBC Motion Gallery

Hlas: Kurt Jooss (úryvky z interview Berghson – Joss, Kalifornie, 1974, s laskavým svolením Tanečního archivu Kolín nad Rýnem)

Software pro kreditování filmů: Pierre Gufflet

Vedoucí techniky: Christophe Gualde

Světelný technik: Geni Diez or Bram Moriau

Zvukový technik: Pierre Gufflet / Bram Moriau

Výzkumný asistent v Tanečním archivu Kolín nad Rýnem: Katja Herlemann

Fotografie: Kurt Hegel, Marian Reisman, Fritz Henle, & neznámí fotografové. Tři snímky ze „Zeleného stolu“ Alberta Renger-Patzsche / Albert Renger-Patzsch Archiv – Ann und Juergen Wilde / VG Bild-Kunst, Bonn / SABAM, Belgium 2010.

Produkce: Niels (Brussels), ve spolupráci s Caravan Production (Brussels)

Koprodukce:  Centre Chorégraphique National de Franche-Comté in Belfort (FR), Les Halles (Brussels), Tanz im August (Berlin)

Za podpory: Ministère de la Communauté française de Belgique – Secteur danse, Wallonie Bruxelles International, Jooss Archives (Köln / Amsterdam) of the Deutsches Tanzarchiv Köln (German Dance Archives).

Výzkum podpořen: Ministère de la Culture et de la Communication (FR), Ministère de la Communauté française de Belgique – Secteur danse

Výzkumné rezidence: Centre Chorégraphique de la Communauté  française de Belgique – Charleroi / Danses (2006-2009), Centre national de la Danse – Pantin (2006).

Délka: 70 min

15+16⁄06 20:00          PONEC – divadlo pro tanec   EVROPSKÁ TANEČNÍ LABORATOŘ 2

Cie Betula Lenta⁄Maxence Rey (FR) : CURIOSITIES

777

Foto: Ben Nienhuis

Z hlubin středověku představuje dílo Curiosities současnou odpověď na Boschův apel živým bytostem. Občas monstrózní, jindy groteskní tělo performerky Maxence Rey ztělesňuje alchymistický vztah mezi temnotou a nadějí, člověkem a zvířetem. Co kdyby postavy Hieronyma Bosche sestoupily z obrazů a předstoupily před nás?

Choreografie: Maxence Rey

Tvorba a interpretace: Vincent Brédif, Cyril Leclerc, Maxence Rey

Světelný design: Cyril Leclerc

Původní hudba: Vincent Brédif

Scéna, kostýmy: Frédérique de Montblanc

Realizace kostýmů: Sophie Hampe

Externí poradce: Corinne Taraud

Produkce: Betula Lenta

Koprodukce: Jheronimus Bosch 500 Foundation, La Briqueterie – CDC du Val-de-Marne, L’étoile du nord membre du CDC Paris Réseau

Za podpory: DRAC Île-de-France, au titre de l’aide au projet, Atelier de Paris – Carolyn Carlson CDC, avec l’aide d’Arcadi Île-de-France/Dispositif d’accompagnements

Partneři projektu B-Project: Jheronimus Bosch 500 Foundation [NL], CSC Bassano del Grappa [IT], Dance Umbrella [UK], D.ID. Dance Identity [AT], La Briqueterie – CDC du Val de Marne [FR], Festival CEMENT [NL], Dansateliers Rotterdam [NL]

 

15+16⁄06 20:00          PONEC – divadlo pro tanec   EVROPSKÁ TANEČNÍ LABORATOŘ 2

Claudia Catarzi (IT) : Qui, ora

888

Foto: Jacopo Jenna

Sólo přímočaře zkoumá reakce těla v podmínkách situace, kterou spoluvytváří prostor, kostým, zvuky a blízkost publika. Všechny tyto aspekty rozhodují v daný moment, „tady a teď“ – „qui, ora“. Prázdná scéna, věcný pohled na samu esenci tance a přítomnosti – to je minimalistické zadání, s nímž tanečnice pracuje.

Choreografie a interpretace: Claudia Catarzi

Produkce: Company Blu

Za podpory: Inteatro / Polverigi, Fondazione Teatro Metastasio Stabile della Toscana, Centro Artistico il Grattacielo

Vítěz soutěží: Emergenze! / Fabbrica Europa, Corto in Danza 2013 / Cagliari, MASDANZA / XVIII. Edition of International Contemporary Dance Festival of the Canary Islands,  Centro Coreografico de la Gomera / Canary Islands – artistic residency prize, Mercat de Les Flors Barcelona – artistic residencies prize

Dílo bylo vybráno na: NID Platform / Piattaforma della Danza Italiana

2014, Aerowaves Spring Forward 2014

 18+19⁄06 20:00          Studio Hrdinů

Liquid Loft (AT): Deep Dish

999

Foto: Chris Haring

Slavnostní večeře, která se změní v dobrodružnou výpravu do makro a mikrosvěta. Živé obrazy pořizované tanečníky ruční kamerou nás provedou bizarním paralelním světem organických objektů. Metoda filmového snímání společně s akustickou deformací vytváří metaforu barokní zahrady, pozemsky lahodnou, ale stejně určenou k nevyhnutelnému zániku.

Umělecké vedení a choreografie: Chris Haring

Choreografie a interpretace: Luke Baio, Stephanie Cumming, Katharina Meves, Anna Maria Nowak

Kompozice a zvukový design: Andreas Berger 

Dramaturgie, scéna a světelný design: Thomas Jelinek 

Organické skulptury a konzultace: Michel Blazy 

Stage management: Roman Harrer 

Mezinárodní zastoupení: Line Rousseau, A PROPIC 

Produkce: Marlies Pucher 

Koprodukce: Tanzquartier Wien and Liquid Loft in co-operation with Korzo Den Haag and Le Centquatre Paris

Za podpory: City of Vienna, MA7 Kulturabteilung der Stadt Wien and the Austrian Federal Chancellery BKA Bundeskanzleramt Kunst & Kultur

Tato akce se koná díky INTPA – INTERNATIONAL NET FOR DANCE AND PERFORMANCE AUSTRIA. Tanzquartier Wien za finanční podpory BKA a BMEIA.

Ve spolupráci s Rakouským kulturním fórem v Praze.

Spolupořadatelem představení je Studio Hrdinů.

21⁄06 20:00    PONEC – divadlo pro tanec   Světová PREMIÉRA

Tereza Ondrová (CZ) & Peter Šavel (SK): As Long As Holding Hands

 222

Foto: Vojta Brtnický

Ve svém nejnovějším projektu se česko-slovenské tvůrčí duo vydává na cestu zkoumání různých podob romantických vztahů, které neznají generační ani genderové překážky. Dva lidé bojují o lásku a zkoumají hranice pokory a ztráty identity, závislosti a sdílení, upřímnosti a předstírání, lásky a nenávisti. Každá zdánlivě bezvýchodná situace je impulsem k otázce: Chceš mě stále ještě držet za ruku?

Koncept, choreografie a tanec: Tereza Ondrová, Peter Šavel

Dramaturgie: Bram Smeyers

Pohybová spolupráce: Lucia Kašiarová

Vnější oko: Karolína Hejnová

Světelný design: Ints Plavnieck

Kostýmy: Mariana Novotná

Producent: Karolína Hejnová

Koprodukce: Tanec Praha, NorrlandsOperan Umeå, CNC Roubaix – Ballet du Nord, Plesni Teater Ljubljana, ALT@RT

Za podpory: Ministerstvo kultury ČR

22+23⁄06 20:00                      PONEC – divadlo pro tanec

Cie Mossoux-Bonté (BE): Histoire de l’imposture

 333

Foto: Thibault Grégoire

Celé dějiny lidstva jsou dějinami předstírání, hry rafinovaných společenských rolí a masek. Čas situaci nezměnil, smysl celé té hry na „dobrý dojem“ a „jedinou pravdu“ se recykluje dodnes. Jedinec, který neustále mění svoje záměry i touhy a nedokáže se sám se sebou ztotožnit, trpí pocitem rozpadu a předstíráním spokojeného života. Jedinou možností, jak se osvobodit z těchto šablon, je otevření se divoké energii

20—21⁄06 10—14:00 Studio ALTA    WORKSHOP

Nicole Mossoux (BE) & Patrick Bonté (BE)

Koncept a režie: Patrick Bonté

Choreografie: Nicole Mossoux, Patrick Bonté

Interpretace: Sébastien Jacobs, Leslie Mannès, Frauke Mariën, Maxence Rey, Marco Torrice

Hudba: Thomas Turine

Světlo: Patrick Bonté

Kostýmy: Colette Huchard, za asistence Patty Eggerickx

Realizace kostýmů: Isabelle Airaud, Nalan Kosar, Catriona Petty (stážisté: Marie Dohet, Pauline Miguet)

Make up: Véronique Lacroix

Vlasový styling: Fyl Sangdor

Scéna: Didier Payen

Konstrukce scény: Olivier Waterkeyn, Max La Roche

Výtvarník scény: Eugénie Obolenski

Látkové dekorace: Sylvie Tevenard

Vedoucí techniky: David Jans

Asistent režie: Céline Ohrel

Produkce: Cie Mossoux-Bonté

Koprodukce: Charleroi Danses – Centre chorégraphique de la Fédération Wallonie-Bruxelles (BE), La Rose des Vents – Scène nationale Lille Métropole, Villeneuve d’Ascq and Théâtre Paul Eluard – Scène conventionnée, Bezons (FR)

Za podpory: Théâtre Varia, Brussels

Akce se koná za podpory Wallonie – Bruxelles International.be

24+25⁄06 20:00          Hudební divadlo Karlín          GALA CLOSING⁄UDÁLOST SEZONY

Batsheva Dance Company⁄Ohad Naharin (IL): “LAST WORK”

sfgsg

Foto Gadi Dagon

Nejnovější dílo Ohada Naharina s názvem “LAST WORK“ má světovou premiéru v červnu 2015. Odhaluje tělesný pohyb jako nejsilnější výraz ze všech uměleckých prostředků, a propojuje nekonečné spektrum emocí a citů, které je možné zobrazit na scéně. V díle se představí všech 18 členů souboru. Slavný soubor Batsheva Dance Company historicky poprvé zavítá do ČR.

22⁄06 17:00                Anenský areál Balet ND         WORKSHOP

Gaga workshop pro tanečníky + Gaga workshop pro veřejnost

Světla: Avi Yona Bueno (Bambi)
Kostýmy: Eri Nakamura
Assistenti: Guy Shomroni, Ariel Cohen
Původní hudba: Grisha Lictenberger
Design soundtracku: Maxim Waratt
Scéna: Zohar Shoef

Koprodukce: Batsheva Dance Company s Montpellier Danse 2015 a Hellerau – European Center for the Arts, Dresden.
Za podpory: Batsheva New Works Fund a Nadace Dalia and Eli Hurvitz Foundation.

Za podpory Velvyslanectví státu Izrael. Představení je oficiální akcí oslav 25. výročí obnovení diplomatických vztahů mezi Československem a Státem Izrael. Akce se koná pod záštitou J. E. velvyslance Státu Izrael v České republice, pana Garyho Korena

Spolupořadatelem představení je Hudební divadlo Karlín.

 

Taneční magazín

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..