Marta Filová – Šimůnková, bývalá operní zpěvačka, kterou si diváci pamatují v roli Pamíny v Kouzelné flétně, (Národní divadlo), nebo Rusalky (divadlo v Ústí nad Labem), vystupovala několik let jako sólistka HD Karlín a byla stálým hostem ND, dnes učí techniku zpěvu a pomáhá léčit i poškozené hlasivky.
Jak vzpomíná na svou profesionální dráhu?
1. Jaký je život operní hvězdy?
„Je plný práce a dřiny, od rána do večera člověk myslí na to, jestli má hlas, přemýšlí jaké činnosti si může dovolit, aby neohrozil hlas.
V divadle není mikrofon, který lehce pomůže i nemocnému hlasu, zesílí hlas, menší nedostatky mikrofon vyčistí…. V opeře nepomůže nic, tam musí být člověk opravdu stoprocentní, psychicky i fyzicky v pořádku.“
2. Jaké činnosti si nemůžete dovolit?
„Nesmí se jíst zmrzlina, nesmí se opalovat, opalování způsobuje překrvení hlasivek. Ve velkých letních vedrech či v mrazu se nedá zpívat, to je pro zpěváka „katastrofa“.
Nelze jít nakupovat či sportovat a pak jít zpívat, mám teď na mysli hlavní či těžké role, kdy na Vás závisí celé představení.
Člověk nesmí mluvit moc nahlas, rozčilovat se, nesmí se nechat „rozhodit“ problémy v rodině … atd.“
3. Vnímala jste svůj život jako „těžký úděl“ nebo „úspěšnou a záviděníhodnou profesi?“
„Byl to úspěch. Jezdili jsme s Karlínským divadlem se slavnou operetou Johanna Strausse „Netopýr“ a zažívali jsme obrovské ovace, navíc to v té době byla jediná šance dostat se do západních zemí. Brala jsem to jako výjimečný život plný dřiny. Dnes se více píše o hercích a zpěvácích, tehdy jsme nebyli oceňováni za tu dřinu. Zpěváci hlavních rolí měli stejné platy jako by byli poslední zřízenci divadla. V zahraničí dovedli zpěváky tehdy finančně ocenit.
V západním Německu jsme měli těžké podmínky. Ujeli jsme autobusem 800 km, potom nás čekalo vystoupení. Byl to velký rozdíl, zpívat hlavní postavy a ostatní postavy. Naši kolegové se mohli bavit, my ne. Podmínky pro nás byly tak těžké, že někteří z nás odcházeli. Fyzicky i psychicky mě tento život vyčerpal. Jsou lidé, kteří jsou na to stavění, aby vydrželi tuto pěveckou dráhu, jsou různé cesty.“
4. Musí profesionální zpěvačka ještě studovat zpěv?
„Musí se trénovat. Já jsem chodila 1-2krát týdně k profesorce na hodiny zpěvu.
Když člověk zpívá nejtěžší role, musí o hlas pečovat, musí trénovat a stále se učit.“
5. Kolik hodin jste věnovala tréninku?
„4-5 hodin trval trénink a zkoušky v divadle, 1 hodinu jsem zpívala, před představením jsem už musela mít klid a připravovala jsem se na vystoupení. Většinou jsem dopoledne zkoušela a odpoledne jsem studovala nové věci.“
6. Spousta lidí namítne, že to přece není takový problém zazpívat píseň, když máte talent, ne?
„Jistě. Něco jiného je ale zazpívat si lidovou nebo popovou píseň, něco jiného je zpívat těžkou, klasickou operu. Ta vyžaduje dlouhé studium a techniku. U táboráku zvládne samozřejmě zpívat každý, ale ne každý může zpívat vážnou hudbu.“
7. Může si zpěvák zničit hlasivky?
„Někdy hlasivky ten nápor nevydrží, to se může stát. Záleží na dispozicích, na správné volbě oboru a rolí. Mnoho lidí ukončilo předčasně svoji kariéru, protože si vzali těžkou roli, která neodpovídala jejich hlasivkám. Např. Mozartovy opery, to jsou lehké hlasy, tzv. soprán lyrický. Verdiho opery, to je tzv. soprán dramatický. Když lehký hlas vezme těžkou roli, může si zničit hlasivky, přetáhnou se.“
8. Je možné si tréninkem rozšířit rozsah a posílit hlas? Nebo je určitá dispozice člověku daná?
„Je možné něco změnit. Při dobrém cvičení a tréninku, pokud má člověk určitý talent, je možné rozšířit rozsah. Pravidlo to samozřejmě není, hlasové dispozice k tomu musí být.“
9. Může si rockový zpěvák, který občas spíše křičí než zpívá, poškodit hlasivky?
„Tento způsob zpěvu určitě není přirozený, hlas se křičením zákonitě musí poškodit. Záleží ale do jaké míry. V této hudbě určité poškození nevadí, chrapot je žádaný. V klasické hudbě je to naopak. V rocku je drsný hlas „IN“. Dnes existuje mnoho škol, kde se učí rockový i popový zpěv.“
10. Může zpěvák zvládnout klasiku a současně rock i pop?
„Pokud člověk ovládá svůj hlas, pokud šikovně zachází s hlasem, může zvládat obojí. Musí ovládat dechovou techniku.“
11. Jmenujte nejlepší popové zpěvačky současnosti …
„Celin Dion, Mariah Carey – to je doslova pěvecká akrobacie, fenomén… Také Whitney Houston byla geniální.“
12. Panuje mezi operními zpěvačkami rivalita?
„Bohužel ano, obrovská rivalita. Hlavní roli může zpívat jen jedna, maximálně dvě. Je to nesmírný boj o hlavní role, zpěvačky, které tyto role nedostanou celkem logicky nemají radost. Kamarádství mezi sólistkami je spíše výjimkou. I na konzervatoři se už projevuje jeden velký rozdíl – herci jsou skupinoví, loajální, my zpěváci jsme „těžce“ individuální. „Sám pěšák v poli“.
13. Je pravda, že dobrý operní zpěvák musí být plnoštíhlý? Může mít i hubený člověk silný hlas?
„Může. Je nesmysl, že „v sádle je hlas“, to se říkalo dříve.
Ale světové operní hvězdy jsou opravdu plnoštíhlé, spíše se dá říci, že v mohutnějším těle hlas více rezonuje, má se o co opřít.“
14. Porovnejme operu a pop. V čem je opera těžší?
„Popová hudba je něco jiného, mikrofon naplní sílu hlasu. Operu člověk musí uzpívat sám, musí překřičet celý orchestr bez mikrofonu.“
15. Popoví zpěváci jsou ale více uznávaní, více populární, lépe zaplacení. Není to nespravedlivé?
„Někdy ten pocit mám.“
16. V současné době učíte a pomáháte technicky zvládnout klasický, popový i rockový zpěv. Jak se Vám daří v této oblasti?
„Právě mám velkou radost z toho, že ke mně chodí lidé, kteří zpívají v kapelách, nebo sólově, někteří z nich dokonce vystupovali v soutěži „Česko hledá superstar“ nebo „Česko-Slovensko má talent“!
Jsem opravdu ráda, že mohu své zkušenosti předávat dál.“