Největší osobnost souboru Ballets Russes – George Zoritch
George Zoritch ve hře L’Après-midi d’un faune 1937
choreografie: Vaslav Nijinsky
Foto: Geller / Goldfine Productions
Tanečník a učitel George Zoritch, který zemřel ve věku 92, byl jednou z nejvíce okouzlujících postav a výrazných osobností ruského baletu v polovině 20. století. Nebyl žádný úžasný tanečník, ale opravdový umělec. Zoritchovo umění bylo mnohem, mnohem vyšší, než jen předvádění techniky.
Stejně jako u většiny tanečníků, Zoritchovo pochopení tance a umění přišlo díky jeho učitelům – a Zoritch měl skutečnou galaxii těch nejlepších učitelů!
Jurij Zoritch se narodil v Moskvě, začal svá studia v Litvě. Jeho rodina se přestěhovala do Litvy po ruské revoluci, ale Zoritch se brzy přesunul do Paříže ke studiu pod vedením Olgy Preobrajenské. Studoval u tak slavných pedagogů jako Anatole Vilzak, Anatole Oboukhoff a La Nijinska. V roce 1933 debutoval se souborem Idy Rubinsteinova (kde Nijinska byla učitelkou baletu a současně také choreografkou). Tak začala jeho kariéra, která měla pokračovat v mnoha potulných baletních divadlech, které vzkvétaly v příštích několika desetiletích.
Přidal se k baletu Ballet Russes v roce 1936, ztvárnil role v hrách od Léonide Massine, např. Jardin Public a Symphonie Fantastique. Po vypuknutí druhé světové války soubor Ballet Russe de Monte Carlo přesídlil do Spojených států. Zoritch také tančil v Grand Marquis Ballet de Cuevas (byl favoritem).
„Neřekl bych, že jsem Boží dar,“ řekl jednou, „ale jsem ten pravý pro balet.“
Jeho dvě nejexotičtější role, obě vytvořil Vaslav Nijinsky, byly ve hrách Le Spectre de la Rose a L’Après-midi d’un faune. Zoritch také hrál důležitou roli při nabývání významu baletu napříč USA, ale jeho jméno zůstalo spojeno s Ballet Russe de Monte Carlo až do roku 1962. V roce 1964, dva roky poté, co byl soubor rozpuštěn, Zoritch otevřel baletní školu ve východním Hollywoodu. Učil na arizonské univerzitě v Tusconu v letech 1973 až 1987.
Vlastně nikdy neukončil výuku. Zůstával úžasně čilý a energický i ve vyšším věku. Byl známý tím, že učil na kolečkovém křesle pro invalidy, pokud se mu naskytla příležitost.
Jeho osobnost, šarm a moudrost mohli diváci shlédnout i v dokumentárním filmu roku 2005 „Ballet Russes“, neocenitelné setkání přeživších baletních tanečníků. Téměř všichni účastníci si připomínají s chutí, a nemalým humorem, své dny slávy, ale možná nejzábavnější ze všech je část, ve které Zoritch a Nathalie Krassovska, kterým se blíží 90 let, připomínají své role v “Giselle“. Přerušují své stále živé vystoupení zničujícími komentáři na adresu baletního světa.
Nathalie Krassovska
Zoritch byl ctěn svými kolegy a studenty. Popis jeho osoby, který by ho jistě potěšil, vyjádřil (a s tím by souhlasili všichni, kdo ho viděli tančit v mládí) francouzský kritik Irène Lidova – „Řecké mládi vytesané Praxitelesem“.
• George (Yuri) Zoritch, tanečník a pedagog, se narodil 6. června 1917;
zemřel 1. listopadu 2009.
Nathalie Krassovska (1919 – 2005)
Nathalie Krassovska (Leslie) se narodila v Leningradu 1919. Její matka byla tanečnice V Ballet Russes, její babička byla sólistka v Bolshoi Ballet. Studovala u Olgy Preobrajenské.
Tančila v Ballet Russe de Monte Carlo 1936-1950 a v London Festival Ballet 1950-1955. Ztvárňovala ponejvíce klasické baletní role. Po ukončení své taneční kariéry se usadila v Dallasu a pracovala jako učitelka baletu.
George Zoritch a Nini Theilade v Ballet Russe de Monte Carlo 1939
Choreografie: Leonide Massine
Kostýmy: Henri Matisse
Nini Theilade
Nini Arlette Theilade se narodila 15.6. 1915 v Indonesii. Přidala se k Ballets Russe de Monte Carlo v roce 1938 a tančila jako sólistka se souborem během válečných let.
Nini Theilade jako Venuše v Ballet Russe de Monte Carlo 1939
choreografie: Leonide Massine
kostýmy: Salvador Dali