Richard MOVE – stín Marthy Graham
GIA KOURLAS
Richard MOVE se nikdy nedostane z područí Marthy Graham. Dokonce přesto, že Martha zemřela v roce 1991, nenechá ho na pokoji. V loňském roce MR. MOVE divadelní hrou „Martha@… The 1963 Interview“ přes všechny kritiky, vtipně i děsivě oživil Marthu Graham.
Pro svou novou show „Martha @ … Rozhovor z roku 1963 „, která bude hrána v Dance Theater Workshop, Mr. Move přetvoří Interview a pozmění, takže v charakteristice Marthy Graham půjde ještě hlouběji. Jeho nové dílo je méně satirické, je to viděno z dvou důležitých úhlů pohledu ve vážném rozhovoru o tanci.Když Mr. Move hraje Marthu Graham, s drdolem, v dlouhých šatech, z poloviny 90.let, je to obraz choreografky, která je na vrcholu své kariéry. Mr. MOVE říká: „Vždy jsem věděl, že hraju Marthu z konce 50. a počátkem 60. let, doba její „Clytemnestry“, kdy se ještě všechno mohlo otočit, ale ona věděla, že se blíží konec. Zranitelnost a omylnost je v této show.
V roce 1963 její tělo ukazovalo známky alkoholismu, a jak poznamenala bývalá členka společnosti Linda Hodes, ve svém rozhovoru, “ alkoholismus ji opravdu podkopával zevnitř.“
„Rozhovor roku“ přivádí Marthu Graham k životu. Spolu s nostalgickými momenty, které se týkají jejího prchavého pátrání po lásce, také zobrazuje její ženskost a humor.
„Vždycky jsem byla tak ohromena, když jsme měli tiskové konference během turné, tím, jak Martha vykládala o tom, co dělá,“ řekla Ms. Hodes, která pomáhá vytvořit gesta Mr. Move ve hře. „Martha uměla okouzlit všechny a všechno, co souvisí s těmito velkými podstatami v životě: láska, žárlivost a touha. Dokázala každému dát pocit, že se účastní básně.“
Podobný pocit intimity protéká rozhovorem, v němž je postupně odhalen vnitřní dialog Marthy. „Chtěl jsem udělat interview záměrně tak špatně, protože Martha se otevírá a odkrývá svůj vnitřní svět postupně. Nabízí mi to jiný pohled a jiný přístup,“ říká Mr. Move, „ačkoli ona dělá také dost velkých prohlášení jako vždy. Ale jsou některé momenty, které berou dech. “
Jak Martha Graham zhmotňuje své role, je jasné, že mají všechny jeden společný bod, a to je touha po lásce.
Rozhovor se také dotýká zajímavé části života Marthy. „Martha je zachycena v okamžiku, kdy prožije svou první smrt, řekl Mr. Move, poukazujíce na její hrozící odchod do důchodu. “ Další rok její ruce a nohy začínají být ochromené. A okolo roku 1965 nebo v té době kritici vpodstatě říkají, „odstraňte ji z jeviště.“
Tanečníci v této hře představují to, co se odehrává v mysli Marthy. Cílem každého tanečního umění, je zachytit nevyslovitelné. To, na co se díváte, je tak mnohem více než cokoli, co by někdo mohl popsat. Toto napětí bude klíčové pro hru Interview.
Mr. Move říká, „Martha mě pořád volá“. Musím zvednout telefon. Musím odpovědět a nemůžu říct ne“. Ne, když je její nabídka tak bohatá, vzrušující, ale i tvrdá!