Tvůrčí tandem Janek & Natálka (režisér Janek Lesák a dramaturgyně Natálie Strýčková Preslová), který je zároveň uměleckým vedením pražského Divadla NoD, chystá s domácím souborem premiéru inscenace 27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE. Nejnovější „live cinema“ projekt na hranici divadla a filmu je poctou všem brakovým filmovým dílům a béčkovým legendám. Premiéry proběhnou 3. a 4. 2. 2025 od 19:30 v Divadle NoD.
Inscenace s velmi nepatřičným množstvím umělé krve se odehrává během zběsilé noční jízdy automobilem Renault Megan po dálnici D5. Před zraky diváků se živě natáčí akční filmové béčko se všemi jeho náležitostmi – strhujícími scénickými efekty, divokou jízdou a policejní honičkou, trikovým líčením, dabingem i živou hudbou. Herecká akce je v reálném čase snímaná kamerami a ve filmové kvalitě přenášena na plátno nad jevištěm. Divák tak může ve stejnou chvíli sledovat film i jeho making of.
„Vždycky jsme s Natálkou snili o inscenaci, ve které bude stříkat strašně moc umělý krve, což je ale v divadle vždycky komplikace.“ přiznává Janek Lesák a dále vysvětluje: „Technicky jsou to nesmyslně náročné přípravy, od samotného vaření krve, až po drhnutí kostýmů a mnohahodinové uklízení scény. Až teď po osmi letech v NoDu se konečně sešly okolnosti tak, že si tuhle krvavou jízdu můžeme dovolit se vší parádou.“
Ve své autorské tvorbě Janek & Natálka dlouhodobě čerpají z popkulturních a brakových témat. „Baví nás všechno, co není na první dobrou vysoká kultura a baví nás v tom hledat něco víc, něco co může vypovídat o naší společnosti a našem současném světě.“ říká Natálie Strýčková Preslová a dodává: „Náš vztah k těmto žánrům přesně vystihl český spisovatel, scénárista Štěpán Kopřiva, který v rozhovoru pro HN z roku 2010 odpovídá na otázku proč se vedle braku věnuje i čistému mainstreamu: ‚Protože mě baví rochnit se v bahně popkultury ve všech jejích podobách a protože si myslím, že předsudky, ať už vůči braku, nebo mainstreamu, jsou největší zlo od vynálezu piva v plastu. ‘ “
„Vývoj krevních a scénických efektů nám trval přibližně půl roku. Hledali jsme správné konzistence a odstíny krve, technologie jejího stříkání z těl herců, pro každou reprízu si vaříme vlastní krev.“ vysvětlují dále režisér a dramaturgyně a dodávají: „S krví na jevišti jsme se snažili pracovat tak, aby inscenaci zvládli i ti, kterým pohled na krev běžně vadí. Strach z pohledu na krev je totiž jednou z nejčastějších lidských fóbií a zajímavostí je, že je také nejčastějším důvodem, proč lidé nechodí darovat krev, i když by mohli. Může se tak stát, že se i díky této inscenaci podaří tak trochu zachránit svět.“
Osmý a dosud největší projekt souboru Divadla NoD navazuje na linii autorského divadla, které převádí na jeviště jednotlivé fenomény popkultury. Z nich jsou stále na repertoáru inscenace The Legend of Lunetic (listopad 2021), která se stala inscenací roku 2021/2022 v redakční volbě ankety i-divadlo.cz a inscenace Šmejdi útočí (duben 2023), která vznikla na základě nejpoužívanějších „šmejdských scénářů“.
27 LITRŮ UMĚLÝ KRVE
Hrají: Lumíra Přichystalová, Nela Cikánová Štefanová, Martin Cikán, Láďa Karda, Jan Strýček a Josef Ťupa
Kamera: Luboš Hradec, Kryštof Kučera
Režie: Janek Lesák
Dramaturgie: Natálie Strýčková Preslová
Scénář: Janek & Natálka & herci
Hudba: Ivo Gregorec Sedláček
Light design: Daniel Kozlík
Sound design: Vojtěch Drobek Krátký
Technické řešení: Vojtěch Drobek Krátký, Daniel Kozlík, Matěj Procházka, Dominik Migač
Výroba vozidel: Jan Tomšů
Kostýmy: Kapitán Pepé
Střih filmu, technologie efektů: Janek Lesák
SFX make-up, masky, vývoj krve: Natálie Strýčková Preslová
Inspice, asistence, makeup, masky, dabing: Koralína Baňková
Produkce: Helena Plicková
Foto: Michaela Škrvrňáková a Tereza Veselá
Plakát: Dominik Miklušák
Děkujeme Transfuznímu oddělení Všeobecné fakultní nemocnice, konkrétně paní primářce MUDr. Daniele Duškové, Ph.D. a Ing. Lukáši Darebníčkovi, PhD., za odborné konzultace a pomoc při přípravách inscenace. Děkujeme společnosti Renault Česká republika za štědrý dar v podobě hlavní hvězdy tohoto příběhu. Inscenace vznikla za podpory Magistrátu hl. m. Prahy a Ministerstva kultury.
Více informací najdete na www.nod.roxy.cz
Honza Urban
pro Taneční magazín