Vážení přátelé umění,
přijměte pozvání na vernisáž první výstavy galerijní sezony 2025, sólového autorského výstavního projektu Days, Months, Years malířky a vizuální umělkyně Olgy Krykun, která proběhne dnes v úterý 14. 1. 2025 od 18:00 v Galerii NoD:
Galerie NoD
Olga Krykun
Days, Months, Years
Kurátor / Curated by: Pavel Kubesa
Vernisáž / Opening 14. 1. 2025, 18:00
15. 1. – 14. 2. 2025
Výstavní projekt Days, Months, Years Olgy Krykun pro Galerii NoD navazuje na témata zkoumaná v předchozích autorčiných sériích E-girl Melancholia (2021) a Forget-me-nots (2022–2023) a kombinuje osobní zkušenosti s hlubšími sociopolitickými reflexemi (v prvé řadě vázanými na blízkou osobní zkušenost války na Ukrajině). Autorka představuje novou sérii prací, které se dále věnují specifické životní zkušenosti její generace, pro kterou je obecné rovině příznačné hledání a zkoumání nových forem prožívání a vztahování se ke světu na hraně digitální revoluce. Její aktuální malby coby „deníky válečných dní“ odkrývají nejen konkrétní autorčino emocionální zapojení a osobní zkušenosti v rámci ruské agrese na Ukrajině, ale rozehrávají i celou řadu symbolických her o pozici a roli ženských elementů v konkrétním válečném konfliktu. Ve svých dílech Olga Krykun balancuje na hranici mezi offline a online prostředím, na jejichž průsečíku hledá něco smysluplného a autentického. S lehkostí tak kombinuje prvky pohanské či východoslovanské mytologie a rituální praxe – na hlubší úrovni hovořící o sdílených hodnotách a kulturní identitě – se symboly a produkty populární kultury a digitálních komunikačních technologií.
Olga Krykun (*1994, Oděsa, UA) patří do mladé etablující se generace autorů vycházejících z dekády „post-internetového boomu“, kteří však probíhající životní i uměleckou zkušeností tyto formující principy dále rozvíjí a přetavují v aktuální formální i tematická východiska (environmentální otázky, otázky feminismu a další). Krykun ve své tvorbě využívá široké spektrum médií od objektu, malby, až po video či digitální umění, které následně skládá do komplexních instalací. Spojuje prvky fiktivních příběhů s odkazy na kulturní a sociálně relevantní symboly (pohanské či východní mytologie s pop-kulturními symboly) a vytváří tak „sebe-sama“ popírající mytologii současnosti, která se dá rámovat základním generačním prožitkem: „postdigitální intimitou“. Její tvorba je silně ovlivněna jejími zkušenostmi z dětství, kdy vyrůstala v suvenýrovém obchodě své rodiny v průběhu rychlé globalizace Ukrajiny v 90. letech. Její umělecký přístup založený na intuici a emocích směřuje k určité osobní „poezii doby“, v níž žijeme, poezii, která by se dala nazvat jistou formou „feministického punku“.
Taneční magazín