Vrány v Centru současného umění

Dávné vzpomínky marocké choreografky Bouchry Ouizguen

Hypnotizující performance „Corbeaux/Vrány“ v Centru současného umění DOX

Právě probíhající mezinárodní festival současného umění „4+4 dny v pohybu“ nabídne na závěr svého 23. ročníku sugestivní pohybovou instalaci „Corbeaux/Vrány“, která odkazuje k dávným vzpomínkám a prvotním mystickým zážitkům marocké choreografky Bouchry Ouizguen. Dílo bylo poprvé uvedeno v roce 2014 před marrákešským vlakovým nádražím, během místního bienále současného umění, a to jako jednorázové představení. Díky úspěchu premiéry se poté objevilo i v dalších zemích – ve Velké Británii (Tate Modern), ve Francii (Centre Georges Pompidou), v Belgii, Německu, Libanonu či v USA. V sobotu 13. října jej v 15 a 18 hodin uvede festival „4+4 dny v pohybu“ na scéně multifunkčního sálu DOX+, o který se před nedávnem rozšířilo Centrum současného umění DOX. 

Za dlouhých nocí se v okolí Marrákeše pravidelně odehrávaly rituály Isawa a Hmadcha, které monotónním opakováním rytmických vzorců za zvuku bubnů přiváděly účastníky do transu. Z této dětské vzpomínky vytvořila marocká choreografka Bouchra Ouizguen půlhodinovou performanci, kterou uvádí mimo divadelní sály – ve veřejných prostorách, výstavních halách, galeriích. Dav černě oděných žen se pohybuje tiše prostorem až do chvíle, kdy jejich potlačované výkřiky a gradující záškuby těl vyvolají iluzi, že čas a prostor zmizely. Jsou jako hejno vran, z nichž ovšem choreografka snímá negativní konotace, které těmto ptákům přisuzuje západní kultura. Pro ni jsou vrány vysoce inteligentní stvoření tvořící sofistikovanou společenskou strukturu s vyspělou vnitřní komunikací. V perské literatuře 9. až 12. století, o níž se Ouizguen také zajímá, zase objevuje společenský respekt k nespoutaným a svým způsobem moudrým projevům šílenců či k chování senzitivních a nekonvenčních žen.

Marocká tanečnice a choreografka Bouchra Ouizguen působí v Marrákeši, kde se od roku 1998 angažuje v rozvoji místní taneční scény. Vlastním zájmem o společnost, výtvarné umění a popkulturu podněcuje ve své zemi zvukové, performační a video umění. V roce 2010 obdržela od francouzské Society of Dramatic Authors and Composers (SACD) cenu New Choreographic Talent a zvláštní cenu poroty od profesionálních odborů divadelních, hudebních a tanečních kritiků za osvobozující „Madame Plaza“, kde na jevišti vystupovala se třemi umělkyněmi z Aitas. V roce 2011 se podílela na sólovém vystoupení „Voyage Cola“ s choreografem Alainem Buffardem pro Sujets à Vif na festivalu v Avignonu. V roce 2012 vytvořila představení „HA!“ pro festival Montpellier Danse, které také hrála v Centre Georges Pompidou v Paříži. Toto dílo inspirovalo představení „Corbeaux“.

Eliška Míkovcová

pro TANEČNÍ MAGAZÍN

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.