Nebývá tomu pravidlem, aby se křest knížky odehrával v renomovaném tanečním studiu. Nicméně monografie filmové a divadelní kostýmérky i herečky Heleny Anýžové se takové pocty dočkala. Konkrétně v pražském tanečním studiu Antonie, kousek od vltavského nábřeží, v Plaské ulici na Smíchově jen přes řeku na dohled od Národního divadla.
Proč právě v tanečním studiu? Světoznámá tanečnice a performerka, vedoucí studia, jež nese její křestní jméno, Antonie Svobodová je totiž dcerou té, jejíž monografie byla právě v tanečním studiu pokřtěna – nedávno zesnulé výtvarné tvůrkyně a herečky Anýžové.
Autorkou knihy o výtvarnici stovek divadelních výprav, autorce kostýmů slavných filmů – Jirešova Žertu, Kalamity Věry Chytilové anebo Vtáčkovia, siroty a blázni režiséra Juraje Jakubiska je divadelní historička Marie Zdeňková. Helena Anýžová (1936 – 2015) však i vystupovala jako herečka ve slavných filmech české nové vlny šedesátých let jako Mučedníci lásky, Spalovač mrtvol, Valérie a týden divů a později i v uznávaném Šílení.
Velmi precizní a důkladná kniha v českém i anglickém jazyce sleduje tvůrčí dráhu výtvarnice i herečky. Představuje ty přelomové divadelní inscenace, na nichž Anýžová zanechala podstatnou výtvarnou stopu. Stěžejními materiály knížky jsou stránky s bohatou obrazovou dokumentací (kostýmy i scénické návrhy). Kniha úspěšně navazuje na jiné monografie Divadelního ústavu, které představily scénické a kostýmní výtvarníky – Františ ka Tröstera, Josefa Svobodu, Jana Sládka či Jaroslava Malinu.
Vyvrcholením křtu byla scénická improvizace Antonie Svobodové s mladou zpěvačkou a performerkou Nami. Ta svouživočišnou dravostí, improvizací, ale zároveň i ukázněnou precizností strhla zaplněný sál. I ty, kteří mají daleko blíže k výtvarnému umění než k tanci.
Sama hlavní vystupující Antonie Svobodová je žačkou legendární Evy Blažíčkové. Má pr axi i v prestižním The Livig Theater, spolupracovala rovněž s uznávaným Peterem Schumannem z Blead & Puppet či takovými taneční osobnostmí, jakými jsou Phillip Genty či Carlo Altomare.
Ve studiu Antonie můžete vidět řadu představení. Dospělým jsou určeny inscenace a improvizace: Tanec smrti, Ze tmy a ticha, Ta hra, Nevěsta nebo A co Ofélie? Dětem jsou naopak věnovány tituly Hračky a Země opeřeného hada.
Hlavním smyslem studia Antonie jsou však taneční kurzy. Sólové i skupinové, pro dospělé i pro děti. Jejich společným jmenovatelem je volnost a zejména improvizace.
Sama Antonie Svobodová vysvětluje: „Mé hodiny rozvíjejí pohybové schopnosti prostřednictvím cvičení. Ta zvětšují pohybové rozpětí a zpevňují držení těla. Jinak nejsem příznivkyní tanečního drilu. Žádné pohybové a krokové variace! Učím lidi naslouchat vnějším a vnitřním impulzům a umění na ně patřičně reagovat.“
Helena Anýžová
Titul monografie Heleny Anýžové
Antonie Svobodová, tanečnice, performerka a vedoucí studia Antonie